Je krijgt vakken als passagier- en cabinevaardigheden, luchtvaartkunde en omgaan met andere culturen. Uiteraard zijn de talen belangrijk; Spaans, Duits en Engels.
De vakken bereiden je goed voor op een beroep in de luchtvaart. Je krijgt o.a. les in luchtvaartkunde, cabinetraining en het inchecken van passagiers. In de opleiding zitten ook twee langere stageperiodes waar je in de praktijk kunt leren en werken. Als je ouder dan 18 jaar bent, kun je stage lopen in het buitenland.
Om aangenomen te worden bij luchtvaartmaatschappijen, heb je minimaal een mbo4- of havo-diploma nodig. Je vergroot je kansen op een baan daarnaast aanzienlijk door het hebben van de juiste attitude, uitstekende communicatieve vaardigheden, goede beheersing van moderne vreemde talen en een servicegerichte instelling.
Engels is wereldtaal nummer één. Met een correcte beheersing van de Engelse taal onderscheidt je jezelf van anderen. Stewardessen spreken veelal een tweede taal zoals Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Arabisch of één van de andere talen. Een tweede taal spreken is een pré en geen must.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
Geen extreme kapsels
“Onaanvaardbare kapsels zoals extreme of onnatuurlijke kleuren (bijvoorbeeld: roze of paars) worden niet geaccepteerd. Ook mogen de stewards en stewardessen geen dreadlocks of hanenkammen hebben.”
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren.
Zo mag je bijvoorbeeld geen tatoeage op je voet hebben omdat de klassieke pumps die worden gedragen open zijn aan de bovenkant en zijkant. Je kunt hem trouwens ook niet verbergen met een panty want deze mag een maximale dikte hebben van 15 denier. En ook op de pols is een tatoeage verboden.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
Om stewardess te worden moet je minimaal MAVO en een MBO opleiding hebben gedaan. Je moet in ieder geval goed Engels kunnen spreken dus het is handig als je dat in het pakket hebt. Een andere taal is makkelijk, maar hoeft niet perse. Daarna heb je twee mogelijkheden om stewardess te worden.
En ook 's nachts zul je voor de passagiers klaar moeten staan als dat nodig is. Op een vlucht van 10 uur mag je gemiddeld twee uur pauze nemen. Op kortere vluchten duurt je pauze gemiddeld een kwartier. Meestal werken stewardessen vier dagen per week.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
ben je minimaal 21 jaar oud en tussen de 1.58 en 1.90 meter lang. heb je minimaal een havo- of mbo 4-diploma en spreek je goed Engels en Nederlands. heb je geen zichtbare tatoeages, piercings en tandversieringen.
Als je wilt solliciteren voor stewardess heb je een minimale lengte-eis. Dit is om ervoor te zorgen dat het personeel, in geval van een noodgeval, bij het noodmateriaal kan komen.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
Zo ziet de werkdag van een stewardess eruit
Op de werkdag zelf ontvang je een formulier met vluchtgegevens, vertrek- en aankomsttijd en het team waarin je werkzaam bent. Samen met collega's bespreek je de belangrijkste punten van de vlucht. Dit gesprek wordt geleid door de purser, het hoofd van het cabinepersoneel.
Hoeveel verdient een Steward (m/v) bij Tui Group in Nederland? Gemiddelde Tui Group-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.759, hetgeen 40% onder het landelijk gemiddelde is.
Helaas mag je niet bij een luchtvaartmaatschappij werken als je een strafblad hebt. Dat is in verband met het vertrouwen en de veiligheid van de gasten en het personeel. Een stewardess opleiding zou je dus helaas niet mogen gaan volgen door de strenge eissen.
En ja, alle vliegmaatschappijen hebben kledingvoorschriften en bepaalde criteria voor je uiterlijk. Zo zijn zichtbare tattoos en piercings vaak taboe, ook bij KLM. Lang haar moet om hygiënische redenen opgestoken of in een staart zijn en felgekleurde nagellak en een overdosis aan sieraden zijn ook niet toegestaan.”
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Terwijl wij elke dag van nine to five op kantoor zitten, reist een stewardess in één week de hele wereld rond. De ene dag duiken in Egypte, de andere dag surfen op de golven in Kaapverdië, van rondstruinen in de souks van Marokko tot feesten in Ibiza.