Goed gevoel geven aan patiënten of cliënten. Je zorgt ervoor dat anderen zich snel op hun gemak voelen bij jou. Makkelijk contact kunnen maken met verschillende doelgroepen. Je hebt namelijk niet alleen met cliënten te maken, maar ook met collega's, mantelzorgers en familieleden.
Welke vaardigheden moet je hebben als verpleegkundige?
Goede sociale vaardigheden
Geduld en begrip zijn onmisbaar in het contact met je omgeving. Als verpleegkundige wil je mensen graag helpen en verzorgen. Je luistert naar hun verhalen en vragen, stelt ze gerust wanneer dat nodig is, informeert ze en helpt ze met de dagelijkse verzorging.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid. het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
De beste manier om jouw vaardigheden te omschrijven
Als je zegt dat je besluitvaardig bent, omschrijf dan een specifieke situatie waar dat duidelijk uit blijkt, en als je zegt dat organiseren een vaardigheid van je is benoem dan bijvoorbeeld een specifiek evenement wat je georganiseerd hebt.
Je kunt zorgvuldig zijn in de zin van accuraat, nauwkeurig en precies. Je hebt oog voor details, je gaat minutieus en nauwgezet te werk. Je kunt zorgvuldig zijn in je afwegingen. Dat betekent dat je niet 'maar zo' of 'zomaar' iets zegt.
Wat is een zwak punt? Nou bijvoorbeeld iets wat je niet zo goed kunt, waar je geen verstand van hebt, waar je niet vaardig in bent of waar je geen inzicht in hebt.
Een bekwaamheidsdossier is een geordende verzameling documenten die inzichtelijk maken dat een leraar bekwaam is en zijn bekwaamheid in zijn professionele loopbaan onderhoudt in overeenstemming met het beleid van zijn school(bestuur).
Een leraar die vak- of beroepsinhoudelijk en didactisch competent is, creëert een krachtige leeromgeving, onder andere door het leren in verband te brengen met realistische en voor de leerlingen/deelnemers relevante toepassingen van kennis in beroep en maatschappij.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
professioneel handelen. Een professional in de zorg is meestal druk doende met het behandelen en begeleiden van cliënten. Zij beschikt over een scala van behandelings-technieken waaruit zij kan kiezen, daarnaast geeft zij adviezen. Zij heeft haar focus op de inhoud van het vak.