Er zijn twee soorten vaardigheden: hard skills zoals technische kennis (programmeren, talenkennis) en soft skills zoals communicatie, teamwork, en probleemoplossend vermogen. Hard skills zijn meetbaar en specifiek voor bepaalde functies, terwijl soft skills over je persoonlijke eigenschappen en gedrag gaan.
Persoonlijke vaardigheden zijn immateriële, innerlijke sterke persoonlijkheidskenmerken die niet kunnen worden gekwantificeerd of aangeraakt. Ze geven een indruk van jouw persoonlijkheid. Zo kun je bijvoorbeeld sterke communicatieve vaardigheden hebben of goed zijn in kritisch denken.
Wat zijn menselijke vaardigheden? Menselijke vaardigheden zijn de vaardigheden die we gebruiken om met elkaar om te gaan . Iemand met sterke menselijke vaardigheden is waarschijnlijk erg bedreven in sociale media voor zakelijke doeleinden. Een persoon met sterke menselijke vaardigheden betrekt snel het publiek, potentiële klant of huidige klant.
Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Persoonlijke vaardigheden, ook wel soft skills genoemd, zijn vaardigheden zoals communicatie en teamwork die u helpen taken uit te voeren en relaties met anderen op te bouwen . Deze vaardigheden kunnen waardevol zijn in veel aspecten van het leven, waaronder school, familierelaties, vriendschappen en uw carrière.
De beste manier om jouw vaardigheden te omschrijven
Als je zegt dat je besluitvaardig bent, omschrijf dan een specifieke situatie waar dat duidelijk uit blijkt, en als je zegt dat organiseren een vaardigheid van je is benoem dan bijvoorbeeld een specifiek evenement wat je georganiseerd hebt.
Een vaardigheid is een vermogen om een activiteit op een competente manier uit te voeren. Vaardigheden kunnen worden ingedeeld in drie hoofdtypen : Overdraagbaar/Functioneel, Persoonlijke eigenschappen/houdingen en Kennisgebaseerd. De onderstaande tabel geeft een beschrijving en voorbeelden van elk vaardigheidstype.
Praktische vaardigheden, vaak geassocieerd met hard skills, zijn de technische en specifieke vaardigheden die je nodig hebt om een bepaalde taak of functie uit te voeren. Aan de andere kant staan de persoonlijke vaardigheden, die meer verband houden met je karakter en persoonlijkheid, en hoe je je werk doet.
Simpel gezegd zijn vaardigheden of skills dingen waar je goed in bent en die je kunt trainen. Het zijn dus geen aangeboren karaktereigenschappen. Tuurlijk hebben jouw persoonlijk eigenschappen wel een connectie met je vaardigheden. Als je van nature empathisch bent, zijn je interpersoonlijke vaardigheden vaak sterker.
Concretiseren betekent: 'alles in de juiste vorm gieten'. Vaardigheden die daarbij kunnen horen zijn bijvoorbeeld: planning en organisatie. Ook het maken van concrete doelen of een stappenplan hoort bij de praktische vertaling van een idee.
De term sterke punten zegt het eigenlijk al: dit zijn positieve eigenschappen, oftewel, dingen waar jij goed in bent. Dan hebben we het niet over goed kunnen tekenen (dat is dan weer een vaardigheid), maar bijvoorbeeld wel over creatief zijn.
Zachte vaardigheden of overdraagbare vaardigheden worden vaak soft skills genoemd. Je bent er goed in geworden door ze veel te oefenen. Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken, netwerken, plannen en coachen.
Manieren om uw persoonlijke vaardigheden te integreren
De vaardigheden die u opneemt, moeten uw werkervaring ondersteunen en u helpen bij het solliciteren naar de baan die u wilt . Bijvoorbeeld:Relevante vaardigheden: teamwork, leiderschapsvaardigheden, probleemoplossende vaardigheden, kritisch denkvermogen, sterke werkethiek en analytisch denken.
Sociaal-emotionele vaardigheden helpen ons omgaan met de sociale wereld om ons heen. 2 Voorbeelden van sociaal-emotionele vaardigheden zijn: weerbaar zijn, vriendschappen aangaan en onderhouden, en omgaan met lastige sociale situaties, zoals pesten.
Hard skills worden ook wel functionele of technische skills genoemd. Ze zijn vaak gerelateerd aan functies, processen en rollen binnen een organisaties en zijn nodig om een specifieke job of taak tot een goed einde te brengen.