6 oktober 2024 De N205/T1 Chamonix (Frankrijk) - Courmayeur (Italië) is vanaf 2 september tot 16 december 2024 in beide richtingen afgesloten ter hoogte van de Mont Blanctunnel.
Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht. In 2024 is de Gotthardtunnel extra gesloten op deze data.
Nadat een goederentrein van de Zwitserse spoorwegen ontspoorde door een gebroken wiel, werd de Gotthardtunnel gesloten op 10 augustus 2023. De schade die de tunnel opliep was groot en zorgde voor een langdurige sluiting.
Openingstijden. De Gotthardpas is van oktober/november tot mei gesloten. De tunnel is wel open.
Een mooi alternatief voor de Gotthard is de Grote Sint Bernhard tunnel of pas. Om de Grand St. Bernard te bereiken, rijd je vanaf Basel en Bern, via Montreux langs het Meer van Genève. Dit stuk van circa 20 minuten langs het meer, heeft misschien wel een van de mooiste uitzichten van Zwitserland!
6 oktober 2024
De N205/T1 Chamonix (Frankrijk) - Courmayeur (Italië) is vanaf 2 september tot 16 december 2024 in beide richtingen afgesloten ter hoogte van de Mont Blanctunnel.
De Gotthardtunnel is een van de verbindingen die vakantiegangers van Zwitserland naar Italië brengen. Strikt genomen betekent dit dat u van Basel naar de naburige stad Chiasso reist. Als alternatief is de San Bernardinotunnel in het oosten van Zwitserland ook een manier om Italië te bereiken.
Alternatieve route bij lange files Gotthard. De meest voor de hand liggende alternatieve route is via de San Bernardinotunnel. De A13 in Zwitserland werd in juni 2024 afgesloten na zware regenval en aardverschuivingen.
Vanaf 2 september 2024 is de Gotthard-basistunnel weer volledig open voor treinverkeer . Bijna 13 maanden na de ontsporing van een goederentrein op 10 augustus 2023 is de langste spoortunnel ter wereld (57 km) weer volledig begaanbaar.
Elk jaar is de Gotthardtunnel in maart/april (1 week), juni (2 weken) en september/oktober (3-4 weken) 26 nachten gesloten . Tot oktober is de tunnel daarom van maandag tot en met vrijdagnacht van 20:00 tot 05:00 uur gesloten voor verkeer.
De renovatie van de Heinenoordtunnel is gestart in 2023 en duurt tot eind 2024. De tunnel gaat dan regelmatig dicht in 1 of beide rijrichtingen.
Tunnels. Om vanuit Frankrijk naar Italië te rijden, kan je via twee tunnels de grens met Italië oversteken: via de Mont Blanc-tunnel bij Chamonix richting Aosta of via de Fréjustunnel bij Modane richting Turijn. De Mont Blanc-tunnel is een smalle tunnel waar vrachtwagens in konvooien door de tunnel rijden.
In het najaar van 2024 gaat de 60-jarige tunnel voor langere tijd helemaal dicht voor structureel onderhoud. Dat is van maandag 2 september 2024 17.00 uur tot en met maandag 16 december 2024 17.00 uur. In 2025 gaat hij opnieuw lang dicht voor de tweede fase van het grote project.
Rond de Sint-Gotthardtunnel, Duitstalig: via DRS-1 op 88.4 FM en Central op 101.8 FM. Actuele file-informatie en het laatste nieuws over problemen op de weg in het buitenland vind je op onze file-informatie, of plan je route in de ANWB Routeplanner.
Bij sluiting van de San Bernardinotunnel kan omrijden via de A2 (Sint Gotthardtunnel) een optie zijn. Let op! Op 23 juni 2024 heeft een aardverschuiving een deel van de A13 weggevaagd. Daarom is de San Bernardinotunnel deze zomer (2024) geen optie, totdat de herstelwerkzaamheden klaar zijn.
Gotthard-basistunnel (57,1 km) in Zwitserland
Sinds 2016 wordt de Gotthardtunnel niet alleen gebruikt voor auto's, motoren en vrachtwagens, maar ook voor goederen- en personenvervoer , waardoor het verkeer over de hele linie soepeler verloopt.
Belangrijke info voor kampeerders die komend jaar richting Zuid-Europa (en in het bijzonder Italië) trekken, want de beruchte Gotthardtunnel in Zwitserland gaat in het voorjaar en najaar in totaal 34 keer op slot vanwege werkzaamheden.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
In het kort
De kleurcode van het reisadvies voor Zwitserland is groen. U kunt erheen reizen.Er zijn geen bijzondere veiligheidsrisico's.
Via Oostenrijk naar Italië rijden. Ga je naar Zuid-Tirol, het Gardameer, de Adriatische kust, of Le Marche?Dan kun je het beste via Oostenrijk reizen. Naar het Gardameer zou je ook via Zwitserland kunnen rijden, maar vaak is dat wat duurder qua tol en vignetten.
De Gotthardpas is de meest voor de hand liggende keuze, waarbij je in plaats van door de berg over de berg rijdt. Je neemt voor de tunnel idealiter afslag 30 of wanneer het echt druk is, kan je al afslag 38 nemen. Dit maakt het een uitstekende optie wanneer je onverwachts op file stuit.
De Gotthard-basistunnel , de belangrijkste spoorverbinding tussen Zwitserland en Italië, is sinds augustus 2023 gesloten, wat voor grote problemen zorgt in de spoorgoederensector.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.