Piet Heintunnel, sluitingsdata 2025. De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur. Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel 1 nacht extra in beide richtingen gesloten.
Weekendafsluiting Coentunnel
Van zaterdag 7 september 23.59 tot maandag 9 september 2024 05.00 uur is de 2e Coentunnel volledig gesloten.
Bij regulier onderhoud is de Beverentunnel in één richting afgesloten van 20u tot uiterlijk 6u. Het verkeer wordt bovengronds omgeleid via de sluis van Kallo. Tijdens regulier onderhoudswerk blijft in de tunnel doorgang verzekerd voor hulpdiensten.
De Piet Heintunnel is nog steeds in beide richtingen afgesloten ivm een technische storing. Duur van de storing is onbekend. Het verkeer moet hierdoor omrijden via de IJtunnel (S116) of Gooiseweg/Wibautstraat (S112).
De renovatie van de Heinenoordtunnel is gestart in 2023 en duurt tot eind 2024. De tunnel gaat dan regelmatig dicht in 1 of beide rijrichtingen.
Het IJ is 12 km lang en de Oranjesluizen scheiden het Afgesloten IJ, oftewel het Binnen-IJ (ten westen), van het Buiten-IJ (ten oosten). Deze sluizen regelen het waterpeil van het Noordzeekanaal en zorgen dat er niet te veel zout water uit het Noordzeekanaal het IJsselmeer in stroomt.
De Beverentunnel is sinds 14 juli 2024 afgesloten voor verkeer richting Gent. Er geldt een omleiding via de Ploegweg, Ketenislaan langs het sluizencomplex van Kallo - Steenlandlaan, om zo via het complex Waaslandhaven-Zuid [10] de R2 te bereiken.
Per dag gaat de Coentunnel 3 tot 5 keer dicht, omdat te hoge vrachtwagens door de tunnel willen rijden. In Europa gelden regels dat vrachtwagens niet hoger mogen zijn dan 4 m. De Eerste Coentunnel heeft een doorrijhoogte van 4,21 m en de Tweede Coentunnel van 4,5 m.
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Zo wordt er om de vier weken 's nachts onderhoud uitgevoerd. Dan gaat al het verkeer door één tunnelbuis, zodat in de andere buis gewerkt kan worden.
De Zeeburgertunnel is bijna nooit helemaal dicht. Tijdens werkzaamheden of incidenten kan het voorkomen dat we een tunnelbuis moet afsluiten. Af en toe en in uitzonderlijke gevallen komt het voor dat beide buizen dicht moeten. Het verkeer wordt dan omgeleid.
De Ring A10 Noord richting Amsterdam-Oost is op maandag 9 september 2024 05.00 uur weer open gesteld voor het verkeer. Ook de wisselbuis van de 2e Coentunnel is na weken van onderhoud weer beschikbaar. Sinds 20 juli 2024 voerde Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Zeeburgerbruggen.
Aan de oostkant van Amsterdam ligt de Zeeburgertunnel, tussen het Zeeburgereiland en Amsterdam-Noord. Deze tunnel kruist het Buiten-IJ en is onderdeel van de snelweg A10, de ring om Amsterdam. De tunnel is in 1990 geopend en heeft twee buizen met elk drie rijstroken en een middentunnelkanaal.
Op Singel, Rembrandtplein, Muntplein en Paleisstraat (tussen Dam en Nieuwezijds Voorburgwal) geldt een inrijverbod. Weggebruikers worden met borden gewezen op de camerahandhaving.
We werken in 2025 aan de A10 tussen knooppunt Watergraafsmeer en Amstel in Amsterdam. Dit werk voeren we in 2 fases uit: van 26 juni tot en met 12 juli 2025 en van 19 september tot en met 6 oktober 2025. Houd tijdens de werkzaamheden rekening met een vertraging van 30 tot 60 minuten. Verkeer wordt omgeleid via de A9.
Rijkswaterstaat vervangt vanaf eind mei 2024 de omroepinstallatie van de Schipholtunnel (A4). De werkzaamheden worden in de nacht tunnelbuis voor tunnelbuis uitgevoerd.
Van 12 juli tot 15 september 2025 is de 2e Coentunnel afgesloten. Verkeer met bestemming Zaanstad en Amsterdam-Noord wordt omgeleid via de A10 West richting A10 Zuid, A10 Oost en A10 Noord. De wisselbuis is alleen beschikbaar voor bussen en nood- en hulpdiensten.
Er zijn op dit moment geen files op de A8.
De A10, de Ring van Amsterdam heeft een lengte van 32 kilometer en loopt om de hoofdstad heen. Er sluiten vijf andere snelwegen op aan, de A8 bij knooppunt Coenplein, de A5 bij knooppunt Coenplein, de A4 bij knooppunt De Nieuwe meer, de A2 bij knooppunt Amstel en de A1 bij knooppunt De Nieuwe Meer.
Waterwolftunnel's posts. De Waterwolftunnel N201 is de Oost/Linkerbuis richting Hoofddorp/Schiphol is weer geopend. De Oost/linkerbuis van de #Waterwolftunnel #N201richting Hoofddorp/Schiphol is afgesloten in verband met een pechgeval. Het #AmstelAquaduct op de #N201 is weer in beide rijrichtingen open.
Tot juni 2021 wordt de Leopold II-tunnel in het centrum van Brussel volledig gerenoveerd. De werken gebeuren 's nachts, tussen 22u en 6u, op zondag-, maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht. De tunnel is dan afgesloten.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zal in 2024 het dienstgebouw van de Zelzatetunnel vernieuwen. Het dienstgebouw dat onderdak biedt aan de technische installaties van de tunnel zag er al even niet meer al te fris uit: de gevelbekleding kwam los en ook de omgeving van het gebouw kon een opfrisbeurt gebruiken.
De diepte van het water in Amsterdam varieert van twee tot vier meter diepte. Wanneer boten met grote schroeven door het water varen woelen ze de bodem op. Dit zorgt voor troebelheid, waardoor licht wordt geblokkeerd. Daarnaast ligt op de bodem vaak verontreiniging.
Het Noordzeekanaal nu
Is 15 meter diep (onder NAP) tot aan de Mercuriushaven en 11 meter diep (onder NAP) tot aan de Passenger Terminal Amsterdam. Loopt vanaf de sluizen in IJmuiden tot aan de Coenhaven. Daar begint het IJ, dat doorloopt tot aan de Oranjesluizen in Amsterdam.