Pedalen gaan altijd naar rechts, met de klok mee en naar de achterkant van de fiets los en naar voren vast. Dit is zowel links als rechts het geval. Het idee is dat je pedalen niet los kunnen draaien tijdens het fietsen maar juist vaster gaan zitten. Je hebt dus ook een linker en een rechter trapper met andere draad.
Er zijn drie maten schroefdraad, één kindermaat en twee maten voor volwassenen. De meest gebruikelijke maat voor volwassenen is 9/16 inch x 20TPI, dat is in mm 14,28 x 1,27. De zgn. Franse maat is metrisch; 14 x 1,25 mm.
Pedalen worden vastgeschroefd aan de cranks. Het linker pedaal wordt met linkse schroefdraad vastgezet om te voorkomen dat het pedaal zich los werkt tijdens het fietsen. Bij de demontage en montage moet hier rekening mee gehouden worden omdat pedalen erg vast kunnen gaan zitten.
Wat is rechts en wat is links? Ga op de fiets zitten en hou dan rechts en links aan. Het rechter pedaal draait u er dan aan de rechterzijde op, het linker pedaal aan de linkerkant.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Cyclon montagepasta
Deze montagepasta op keramische basis gebruik je voor alle metaal op metaal onderdelen zoals schroefdraad van pedalen, derailleurs en alle andere bouten op je fiets en mountainbike.
Waarom klikpedalen op de racefiets? Bij klikpedalen zit je schoen vastgeklikt aan het pedaal. Hierdoor kun je zowel duwen als trekken aan het pedaal, waardoor je efficiëntere omwentelingen kunt maken en de krachtoverbrenging veel beter is. Ook heb je hierdoor controle over je fiets en kun je sneller corrigeren.
Soms zegt men 'voetpedaal', wat een contaminatie is. Pedaal is een onzijdig woord (het pedaal) maar er wordt ook wel van de pedaal gesproken.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
Fietspedalen losdraaien
Wat je moet weten is dat de linkertrapper links schroefdraad heeft (in plaats van het gebruikelijke rechts). Dat is gedaan om te voorkomen dat je pedaal zichzelf tijdens het fietsen kan losdraaien.
Montagepasta is een onderhoudsmiddel dat je gebruikt bij het monteren en aandraaien van verschillende onderdelen van je fiets. De montagepasta verlengt het aandraaimoment en voorkomt het slippen en glijden van je onderdelen. Op die manier weet je zeker dat je zadelpen of stuurpen goed vastzit.
Keten je fiets aan de wereld
Hang hem vast aan een U-vormig fietsrek, een voldoende hoge (!) paal, een stevig hek, ... Kies een aanhechtingspunt dat steviger is dan het slot. Ook op afgesloten plaatsen en privéplaatsen is een vast aanhechtingspunt van groot belang.
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Montagevet. Met montagevet wordt voorkomen dat metalen onderdelen (zoals stuurpen, zadelpen en pedalen) niet meer lost te krijgen zijn. Ook gaat het kraken tegen. Het voorkomt aantasting, is waterafstotend en is sterk hechtend.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.