De Tesla Model S is de absolute winnaar wat betreft indrukwekkende prestaties. Een bereik tot wel 628 kilometer, ultrasnelle acceleratie en een ongeëvenaarde lage luchtweerstand. Geniet van ultiem rijgenot en connectiviteit met het 17 inch filmisch scherm.
De populaire Fiat 500e wint als beste elektrische auto van 2022 in het middensegment. Deze volledig elektrische auto scoort zeer goed op laadsnelheid en is aantrekkelijk geprijsd. De 500e heeft een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) en tot wel 460 kilometer in het stadsverkeer.
#4 Skoda Enyaq iV 80 (2022) #3 Audi Q4 e-tron 40 (2022) #2 Hyundai IONIQ 5 Long Range 2WD (2022) #1 Kia EV6 Long Range 2WD (2022)
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Een volledig elektrische auto die lekker ver kan rijden én voor een betaalbare prijs! De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12.
Consumentenorganisatie ANWB heeft een lijst samengesteld van de tien meest waardevaste elektrische auto's. Aan kop twee Tesla's, met de Tesla Model X 75 kWh 75D als lijstaanvoerder, die na vier jaar en 40.000 kilometer 72 procent van zijn waarde weet te behouden.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Het antwoord zal een glimlach op je gezicht toveren: elektrisch rijden is op lange termijn goedkoper. Dat komt door de lagere kilometerprijs in vergelijking met diesel- of benzineauto's. Verder heb je bij een elektrische auto doorgaans minder kosten aan het onderhoud.
Per onderhoudsmoment geeft een eigenaar van een EV doorgaans €193 uit, de gemiddelde onderhoudsbeurt voor een auto met verbrandingsmotor zorgt voor een bedrag van €317 op de factuur. Daar staat tegenover dat het aantal gemiddelde onderhoudsmomenten bij een EV net wat hoger ligt dan bij een traditionele auto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. Volgens een enquête van Cox Automotive hebben veel potentiële kopers van een elektrische auto bedenkingen bij de levensduur en eventuele vervangingskosten van de accu.
Een gemiddelde auto verbruikt zo'n 20 kWh per 100 kilometer, wat op bijna 15,50 euro neerkomt. Wie dezelfde afstand op 6,7 liter benzine rijdt (1 op 15), blijft onder de 15 euro. Conclusie, de stekkerauto is duurder.
Argument 1 Tesla's zijn de veiligste auto's
De Model 3 en de Model Y zijn een van de veiligste auto's die je kunt kopen! De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in een Tesla maken de kans klein dat je überhaupt bij een ongeval betrokken raakt.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.