Goedkoopste supermarkt Wie echt wil koopjesjagen is, niet geheel verrassend, het goedkoopst uit bij de Lidl. Opmerkelijk hierbij is wel dat prijsvechter ALDI, als budgetsupermarkt, is ingehaald door Vomar en Dirk van der Broek. Supermarktketens Jumbo, Picnic en Hoogvliet passen hun prijzen aan op de concurrentie.
Supermarktketen Dirk is de goedkoopste. Consumenten betalen hier gemiddeld 11 procent minder dan het gemiddelde van alle supermarkten.
Dirk (1 de beste). Dat gaat nog enigzins in vergelijk met alle andere supermarkt-huismerken in Nederland.
Goedkoopste supermarkt: Dirk
Supermarktformule Dirk van den Broek is volgens de Consumentenbond de goedkoopste supermarkt voor de basisboodschappen én de goedkoopste supermarkt voor A-merken. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat je gemiddeld maar liefst 11 procent goedkoper uit bent bij Dirk.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Jumbo is de goedkoopste, klanten zijn daar per persoon €3,08 kwijt. Dat scheelt een stuiver met Albert Heijn en Hoogvliet, die allebei uitkomen op €3,13. Plus zit met €3,22 daar weer €0,09 boven. Omgerekend naar percentages blijven de verschillen tussen Jumbo en AH/Hoogvliet beperkt tot minder dan 2 procent.
Van de zes supermarkten die onderzocht zijn, staat een opvallende supermarkt bovenaan: de Aldi. Voor de 27 onderzochte producten betaal je hier het meest.
Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor. Bij huismerken is dit minder van belang. Bij deze producten wordt er meer ingespeeld op lage prijzen, wat niet altijd ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit.
Het loont om de boodschappen op de lokale markt te doen. Je bent gemiddeld goedkoper uit dan bij de supermarkt en je hebt de mogelijkheid om af te dingen. Wil je écht het allergoedkoopst uit zijn, dan is het goed om de prijzen tussen de markt en de supermarkten te blijven vergelijken.
Lidl zet een streep door de naam Delicieux en verkoopt zijn luxe huismerkproducten vanaf heden onder de naam Deluxe. 'Met de naamsverandering verwacht ik niet dat het succes zal inzakken', reageert marketeer Jorieke de Vries-Goosen.
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
Huismerken bij Lidl. Bij Lidl hebben we een uitgebreid assortiment aan huismerken, waaronder Milbona, W5, Freeway, Vita d'or en Formil. Onze huismerken staan bekend om hun hoge kwaliteit tegen scherpe prijzen.
De Lidl bleek voor de meeste producten de goedkoopste supermarkt te zijn. Voor biologisch vlees en kaas bleek de boer de goedkoopste (en duidelijk de lekkerste).
Ook de prijzen voor elektriciteit, verpakkingskosten, glas, metaal en plastic namen flink toe. Arbeid in de detailhandel werd daarbij 5 procent duurder. Deze hogere kosten kwamen volgens Geeroms voor een belangrijk deel op het bord terecht van de supermarkten.
AH heeft inkoopcontracten met merken. DWZ dat het merendeel van de producten die zijn inkopen bij een fabrikant of brouwerij vandaan komt. Sommige van die fabrikanten zijn gewoon relatief kleine Nederlandse bedrijfjes.
Huismerken zijn doorgaans eigendom van een detailhandelsconcern of distributeur, of van een inkoopcombinatie, een organisatie waarin winkeliers uit het midden- en kleinbedrijf samenwerken. De eigenaars hebben de controle over deze merken en ze worden exclusief verkocht in de desbetreffende distributieketen.
Producten die het afgelopen jaar het hardst in prijs stegen, zijn olie (32 procent), toiletpapier (31 procent), hondenvoer in blik (31 procent) en spaghetti (29 procent). Maar niet alles is duurder geworden: voor toiletreinigers, vloeibare toiletzeep en batterijen betaal je juist minder.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Aldi komt als duurste uit de bus
Na Aldi is Jumbo de duurste supermarkt. Het boodschappenmandje van Kassa kostte hier 65,36 euro. Op de derde plaats staat Albert Heijn, met 64,84 euro.
Albert Heijn blijft met 34,9 procent de onbetwiste marktleider van de Nederlandse supermarkten, maar Jumbo groeit keihard door en heeft inmiddels 21 procent marktaandeel in handen. Opvallend is dat Aldi en Lidl voor het eerst sinds jaren terrein verliezen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).
Een van de redenen (niet eerder genoemd) waarom Albert Heijn duurder is dan andere supermarkten is omdat het aanbod veel groter is dan in andere supermarkten. Met name A-merken vind je niet overal in andere supermarkten. Dat grotere aanbod van (veelal niet snel lopende) producten kost schapruimte en dus geld.
In 2008 was de tijd rijp voor Jumbo om een volwaardig huismerk onder eigen naam aan te bieden. Toen begon de supermarktketen – naast het bestaande huismerk O'Lacy – met de verkoop van verse producten onder haar eigen merk.