Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
“Een team is een kleine groep mensen, dat bij elkaar is gebracht, maar ook graag samenwerkt om één gemeenschappelijk doel te bereiken. Ze zijn het niet altijd meteen eens over de manier waarop, maar door onderling overleg komen ze tot de beste weg.
De definitie van een team is een groep personen die door middel van samenwerking een gezamenlijk doel nastreeft, waarbij de teamleden afhankelijk van elkaar zijn om het doel te bereiken.
Een visie is het droombeeld van de ideale toekomst van jouw team of organisatie. Om te kunnen dromen moet je je gedachten de vrije loop kunnen laten gaan. Maar dat is niet zo gemakkelijk, omdat veel bedrijven erg taakgericht zijn en weinig ruimte laten om onbevangen te filosoferen over de toekomst.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Als je de mensen waarmee je samenwerkt, beter leert kennen en vanuit oprechte interesse vragen stelt, merk je dat er minder ruis op de lijn ontstaat. Je begrijpt elkaar beter, begrijpt beter hoe iemand denkt en waarom iemand handelt op een bepaalde manier. Bovendien ben je bereid om elkaar sneller te helpen.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Daarbij is de kunst dat samenwerkingsafspraken duidelijk zijn, eenvoudig te onthouden en dat teamleden er zonder bedenken mee in kunnen stemmen. Het zijn vier afspraken die je kunt onthouden aan de hand van een eenvoudig ezelsbruggetje. De onderdelen zijn, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, er zijn en respect.
Een goede missie is uniek en specifiek.Ze kan alleen betrekking hebben op die ene organisatie, en de buitenwereld moet meteen weten waar ze voor staat. Een goede toetsingsvraag is: wat zou de samenleving missen als de organisatie er niet was?
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
Voorbeelden van missies van grote bedrijven
Nike: ''Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld'' LinkedIn: ''Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar'' Microsoft: ''Om het voor elke persoon en organisatie op de planeet mogelijk te maken om meer en beter te presteren''
Empatisch vermogen
Je kan altijd van de anderen leren. Een goede teamplayer toont interesse in de anderen en stelt goede open vragen. Vraag bijvoorbeeld niet oppervlakkig naar: Hoe gaat het met je?, maar stel eerder de vraag: Waar loop je op vast in je werkzaamheden.
Een teamleider is specifiek verantwoordelijk voor het aansturen en begeleiden van een team van medewerkers. Terwijl een manager een bredere rol heeft en verantwoordelijk is voor het leiden en beheren van een hele afdeling of organisatie, inclusief teams en processen.