TYPE 3: CCS De Type 3-stekker – ook wel de
Type 3 stekker
De CCS-aansluiting is de Europese standaard voor snelladers. De meeste snellaadpunten hebben een vaste kabel met dit soort stekker. De CCS-stekker en Mennekes-stekker zien hetzelfde uit. Alleen heeft de CCS-stekker in de onderste helft twee extra contactpunten voor snelladen.
Fastned vervangt deze bij een upgrade van een station wel door een 300 kW-laadpunt met CCS- en CHaDeMo aansluitingen. In de praktijk betekent dit dat berijders van elektrische auto's die zijn aangewezen op de type-2 stekker om op te laden, vaker de snelweg moeten verlaten om te laden.
In elke elektrische auto ligt een laadkabel die geschikt is voor diezelfde auto. Er zijn kabels die geschikt zijn voor vermogens tussen de 3,7 en de 22kW. Kabels die geschikt zijn voor 22kW kunnen altijd op lagere vermogens gebruikt worden.
Type 2 - Mennekes stekker:
De type 2 stekker is tevens de stekker die gebruikt wordt voor het openbaar laden in Nederland. De openbare oplaadpunten, maar ook de laadpalen voor thuis met een Mennekes wandcontactdoos, zijn geschikt om in de laadpaal te pluggen.
Een Type 1 stekker, ook bekend als SAE J1772-2009 connector, is een elektrische stekker die wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen (EV's). Deze stekker heeft een unieke vorm en is ontworpen voor een veilige en efficiënte stroomoverdracht tussen het laadstation en het voertuig.
Voor een snellader heb je geen speciale kabel nodig. Alleen een snellader is voldoende. Voor ieder telefoonmerk heb je een speciale lader. Zo heb je voor OnePlus de WarpCharge, voor iPhone de Power Delivery en voor Samsung de Super Fast Charging of Quick Charge.
Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen. Slechts een paar modellen kunnen dit niet. Lees welke modellen dit zijn en hoe snelladen werkt.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
De meeste verlengsnoeren zijn simpelweg niet ontworpen om zoveel stroom te vervoeren. Naast een grotere kans op een elektrische schok, vergroten ze ook het brandgevaar. We raden daarom af om een verlengsnoer te gebruiken voor het laden van je elektrische auto.
Stekker type F
De stekker van het type F, ook bekend als Schuko, lijkt op het type E maar heeft twee aardingsnokjes. Deze stekker wordt veel gebruikt in Duitsland, Oostenrijk, Spanje en veel andere Europese landen.
Snellaadstations zijn klaar voor de toekomst omdat ze eenvoudig honderden auto's per dag kunnen opladen. Zo maakt Fastned opladen mogelijk voor iedereen.
Een snellader herken je aan de hoogte van het laadvermogen. Bij een snellader is dit minimaal 24 kW. Bij grote snellaadstations langs de snelweg ligt dit vaak nog een stuk hoger, tussen de 175 en 350 kW.
Om te kunnen snelladen heb je een snellader en een smartphone met snellaadfunctie nodig. Er zijn daarnaast verschillende snellaadtechnieken. Zo laad je iPhones het snelst op met een Power Delivery snellader, en Samsung smartphones met een Super Fast Charging of Quick Charge snellader.
In tegenstelling tot de meeste kabels, is de Phreeze Type-C kabel geschikt voor snelladen.
Als je een nieuwe oplader koopt, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Voor een telefoon heb je in principe aan een adapter van 5 Watt genoeg. Als je een tablet gaat opladen, kun je beter een 12-Watt adapter kiezen. Hoe groter het vermogen, hoe sneller je apparaat oplaadt.
Een normaal stopcontact laadt met een 1-fasedraad met een stroomsterkte van bijvoorbeeld 10 Ampère en een spanning van 230 volt. Dan laad je uit je stopcontact 1x10x230 = 2,3 kilowattuur (kWh) per uur. Wil je daarmee een accu van 60 kWh helemaal vol krijgen dan duurt dat zo'n 26 uur.
Ten eerste moet de verlengkabel dik genoeg zijn. Voor een lader voor het standaard stopcontact kan dit met een 2,5mm2 verlengkabel. En voor een 16A lader zouden we een kabel met een diameter van 4mm2 adviseren en voor het laden van 32A zelfs een 6mm2 dikke verlengkabel.
Aan een gewoon stopcontact reken je best 6 tot 10 uur om uw wagen volledig op te laden. Aan een laadpunt gaat het meestal sneller en bij snelladers kan het al op een halfuur, als de wagen het toestaat.
Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto. Zolang de temperatuur van je accu binnen de voorgeschreven normen blijft, kan er niet heel veel mis gaan. Echter, moet je in je achterhoofd houden dat je auto consequent aan de snellader hangen de levensduur van je accu kan verkorten.
3) Chademo stekker
De zogeheten Chademo of CHAdeMO snellaadstekker heeft géén 'Type'-aanduiding. Deze snelladers laden met gelijkstroom onder maximaal 500V en 125A (dus 63kW). Vanwege het laden met gelijkstroom gaat het laden sneller, omdat de omvormer in de auto de stroom niet eerst gelijk hoeft te stellen.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
De aansluitings poort van een iPhone (6,7,8,X serie) heet Lightning.De aansluiting van de nieuwe MacBook, MacBook Pro en MacBook Air is een Thunderbolt 3 ofwel USB-C poort.
Een snellader laadt met 400 of 800 volt gelijkspanningdirect de accu op. Door de zware stroomaansluiting en grote omvormer kan een snellaadpaal veel meer stroom in korte tijd laden.
Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden. De krachtigste snelladers kunnen tot wel 350 kW laden.