Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Op dit moment zijn er 4 steden die een milieuzone hebben voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. 15 Nederlandse gemeenten hebben momenteel een milieuzone voor dieselvrachtauto's.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse. Vul uw kenteken in in de Milieuzonecheck op deze pagina en controleer of uw voertuig wel of geen toegang heeft tot de milieuzones.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt. Vanaf September 2019 worden ook Euro 5 diesels geweerd.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 januari 2028 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
Alleen dieselauto's met een emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone van Amsterdam in (van 2005 en jonger).
Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Een gele milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 3 en hoger. Een groene milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 4 en hoger. Kampeerwagens die op diesel rijden, mogen wel een milieuzone inrijden als de eigenaar van de kampeerwagen daar woont.
LEZ : EURO 4- voertuigen verboden vanaf 1 januari 2022.
Amsterdam heeft milieuzones voor dieselvoertuigen en oudere brom- en snorfietsen. In sommige gevallen kunt u een ontheffing of vrijstelling aanvragen. Benzineauto's mogen nog wel de stad in. Vanaf 2025 gaan we nog een stap verder: dan worden er voor verschillende voer- en vaartuigen uitstootvrije zones ingevoerd.
De diesel is een goedkoop alternatief als je veel kilometers rijdt of zware dingen moet trekken zoals aanhangers. Zeker een Eco-model kan veel geld schelen. Ook moet je er rekening mee houden dat hetzelfde model dat op benzine rijdt aanzienlijk duurder is.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Naast de benzine- en dieselauto wordt ook de lichte bedrijfsauto met een brandstofmotor verboden per 2035. Het verbod houdt in dat er geen nieuwe auto's die rijden op fossiele brandstoffen verkocht mogen worden.
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen.
Het uiteindelijke doel van de euro 6 norm, is dat dieselvoertuigen net zo schoon worden als benzineauto's, doordat er met de invoering van deze emissienorm minder sprake is van de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden. Hierdoor kan de verslechtering van de luchtkwaliteit teruggedrongen worden.