Voor benzine voertuigen volstaat dan ook een set startkabels met een koperen kern van amper 16 mm. Bij een diesel wagen is een dikkere koperen kern van 25 mm aanbevolen. Kies je meteen voor een set startkabels van 25 mm dikte dan kun je die uiteraard op eender welk type wagen, benzine én diesel, plaatsen.
Gebruik startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren. Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm. Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel.
Reacties. gewoon die kabel ruim 5 x zo zwaar nemen als de capaciteit van je accu,Dus is die accu 45Ah neem je 300 ampere startkabels en zit je altijd goed.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem. Startkabels voor een diesel kun je voor een benzine auto prima gebruiken.
Startproblemen kunnen ontstaan wanneer een bougie versleten is of niet goed is aangedraaid. Dieselmotoren hebben in plaats van bougies, gloeibougies. Een gloeibougie is een elektrisch verwarmingselement waarmee de dieselmotor wordt verhit, zodat de motor kan starten. Als deze niet werken, start uw auto dus niet.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
Een 1200 watt startmotortje (een lelijke eend heeft al meer nodig) trekt 100 ampère bij 12 Volt. Bij een zware dieselmotor zijn startstromen in de orde van grootte van 1000 ampère nodig. Die stroom moet worden geleverd door de hulpaccu en vloeit door de startkabels.
120 Watt : 12 Volt = 10 Ampere. Bij een uur varen (op maximale kracht) gebruikt de motor dus 10Ah. 10Ah x 4 uur = 40Ah benodigd. Een semitraktie accu mag echter nooit verder ontladen worden als 50%.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
De accu is leeg, maar hoe lang kun je nog rijden? Heb je de auto gestart met startkabel? Dan moet je daarna een stuk rijden om de accu weer op te laten. Om de dynamo zijn werk te laten doen, is het verstandig minimaal vijftien minuten te rijden op de snelweg of autoweg.
Alle schakel auto kun je duwen of trekken, automaat mag je in principe geeneens slepen....
Als je hem tóch vastzet, dan maak je waarschijnlijk de dynamo stuk en de kabels die daar naartoe lopen. De kabels worden heet en kunnen gaan smeulen; de plastic isolatie smelt dan. Als je het dan alsnog laat zitten, is er kans op brand.
– Probeer alleen te duwen als jump start niet mogelijk is. Het duwen van een diesel is moeilijk, niet in het minst omdat de diesel niet zonder batterij kan voorverwarmen. Stappen auto aanduwen: 1 – Zoek eerst de helpers om de auto te duwen.
Het aantal Ah's (Ampères per uur) geeft aan hoe lang een accu energie kan afgeven, en dat bepaalt hoe lang je met een lading kunt fietsen. De voorbeeldaccu was 10Ah wat betekent dat bij een stroomafname van 10 Ampère de accu met één uur leeg zal zijn. Neem je 5 Ampère af, dan zal dezelfde accu na twee uur leeg zijn.
Ampère (A) is de eenheid voor elektrische stroom. In het voorbeeld kunt u dit zien als de hoeveelheid water die door de kraan stroomt. Ampère-uur (Ah) is de hoeveelheid elektrische stroom die een accu per uur kan leveren.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
We meten de startspanning en de startstroom tijdens het starten. De startspanning gewoon op de accupolen en de startstroom bij voorkeur op de minkabel van de accu. Verder is het erg handig als je weet wat de startstroom behoort te zijn van de auto die je onder handen hebt.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.