Het werken met een zorgplan is een continue cyclus die bestaat uit een aantal stappen: Observeren / anamnese op alle 4 domeinen; Vaststellen van zorgvragen; Vaststellen van doelen; Vaststellen en uitvoeren van acties; Evaluatie voorgaande stappen; Waar nodig bijstellen van de zorgvragen, zorgdoelen en acties.
Zorgplan maken
In gesprek met uw zorgverlener bespreekt u uw wensen en behoeften. En uw mogelijkheden en beperkingen. Samen maakt u afspraken over uw zorg. Deze legt de zorgaanbieder vast in een zorgplan.
Wat staat er in het zorgplan? In het zorgplan leg je de voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt vast. Hierbij heb je als zorgverlener niet alleen aandacht voor de persoonlijke verzorging maar kijk je naar alle aspecten die belangrijk zijn voor kwaliteit van leven van een cliënt.
Methodisch werken bevat een aantal stappen: verzamelen van informatie, vaststellen van behoeften en problemen, vaststellen van doelen, vaststellen van en plannen van activiteiten, uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen van de zorg en ondersteuning.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid. 2.1. Wat is de bedoeling van zo'n levensdomein?
Het begrip 'zorgplan' omvat alle aspecten van zorg verleend door een instelling, inclusief persoonlijke wensen van de patiënt. Voor het opstellen van dit plan en het bespreken met de patiënt of diens vertegen woordiger bij een verblijf langer dan drie maanden is de instelling verantwoordelijk.
Het zorgleefplan vermeldt de indicatie, een beeld van de zorgvraag, de reële zorgbehoefte en de afgesproken zorg. Daarnaast worden doel, inhoud en tijdstip van de zorg en ondersteuning vastgelegd.
De 4 stappen van Methodisch Werken:
Gegevens verzamelen. Doelen maken en zorg gaan leveren. Doelmatig rapporteren. Evalueren.
Fase 1: Gegevens verzamelen bij de (Verpleegkundige anamnese) Fase 2: Verpleegkundige diagnose(n) of verpleegproblemen vaststellen. Fase 3: Vaststellen gewenste resultaten. Fase 4: Verpleegkundige interventies plannen in een verpleegplan.
Tijdens de zorgplanbespreking, bespreekt u samen met de zorgaanbieder welke zorg u wilt krijgen. Het kan handig zijn om iemand mee te nemen, bijvoorbeeld een familielid of vriend. U kunt ook aan de onafhankelijk cliëntondersteuner Wlz vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn.
Je moet met je aanvraag een budgetplan meesturen. In een budgetplan leg je uit hoe je je pgb wilt besteden. In een persoonlijk plan beschrijf je je beperkingen, en welke zorg je nodig hebt. In een zorgmomentenoverzicht staat wanneer je zorg nodig hebt en hoelang.
Samen met hun directe collega's bieden zij zorg 'volgens afspraak'. Ook collega's van andere disciplines en andere organisaties , bijvoorbeeld casemangers dementie, fysiotherapeuten, huisartsen of activiteitenbegeleiders, worden bij die afspraken betrokken.
In het zorgplan staan de afspraken die u maakt met uw zorgaanbieder over de invulling van de zorg. Die zorg moet passen bij uw eigen situatie en uw behoeften. Een zorgplan wordt ook wel zorgleefplan of ondersteuningsplan genoemd.
Het zorgleefplan, of ook wel ondersteuningsplan, helpt de cliënt zo te ondersteunen dat hij zijn leven (ondanks ziekte of beperking) zoveel mogelijk kan voortzetten zoals hij dat wil. De voorkeuren, vragen, behoeften of doelen van de cliënt zijn het uitgangspunt van het zorgleefplan.
Hoe vaak je een zorgleefplan evalueert, is afhankelijk van de cliënt en hoe snel diens zorgbehoeftes veranderen. Meestal wordt in verpleeghuizen twee keer per jaar officieel geëvalueerd, dit is conform het Kwaliteitsdocument voor de ouderenzorg (VVT) 2013.
Verpleegplan
Een verpleegplan bevat doelen welke verpleegkundige en cliënt, willen bereiken en een aanduiding van de tijd waarbinnen en de wijze waarop getracht wordt deze doelen te behalen. Verpleegplannen hebben als grondslag: De zorg- (medische) doelen. Continueren gewenst gedrag c.q. gezondheidstoestand.
Bij ZorgDomein geven zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, complete en actuele informatie over hun zorgaanbod. Verwijzers, zoals huisartsen, vinden op hun beurt eenvoudig vervolgzorg. En ze overleggen via het ZorgDomein met andere zorgverleners over patiënten.
Er komt steeds meer besef dat actief luisteren naar ervaringen van patiënten/cliënten en hun naasten de kwaliteit en veiligheid van de zorg sterk kan verbeteren zonder dat daar grote veranderingstrajecten voor nodig zijn. Dit noemen we patiënten/cliënten participatie.
Een begeleidingsplan is een weergave van de afspraken tussen de cliënt en de begeleider over de doelen van de begeleiding en de manier waarop zij proberen deze te bereiken. Deze afspraken zijn gebaseerd op de mogelijkhe- den, beperkingen, wensen en behoeften van de cliënt.
De methodiek is bedoeld om samen te bepalen welke kant je op wilt. Je kiest de instrumenten die daarbij horen en kijkt of ze werken. Daarna bepaal je hoe je verder gaat. Zo verken je – ontdekkend, werkend en lerend – je route.