Sproeier 86 is goed.
68 zit in de types zonder automatische choke , de oude types aerox hebben std 74 , en de tussentypes (volgens mij 2001 en meer) hebben icm met een nauwere luchtpijp een 72 sproeier.
Het voornaamste is de sproeiermaat, die is het belangrijkst. De luchtschroef stel je trouwens als eerste af, die draai je helemaal dicht, en dan precies 1,5 slag weer open. Dan staat die goed en hoef je er niets meer aan te doen. De gasnaald laat je gewoon in het midden staan.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Als je rollen gewoon nog goed zijn kan het helpen een zwaardere drukveer te nemen in de achterkoppeling in combinatie met zwaardere rollen. Er staat dan een hogere spanning op je v- snaar die zorgt dat je vario veel makkelijker teruggetrokken wordt.
Bij een Aerox met een dell'orto zit er std een 74 sproeier in. Met een ander pijpje of de std begrenzing eruit gaat de sproeier naar 82/84 (wel buisje uit het luchtfilter halen).
Hoe weet ik welk type sproeier ik nodig heb? Kijk eerst naar het merk carburateur. In sommige gevallen bestaat er maar één sproeier type en hoef je vervolgens alleen de sproeiermaat nog te bepalen. Bij sommige carburateurmerken is het iets minder eenvoudig, zij werken met meerdere type/diktes.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Het gaatje van een sproeier dient om een goed brandbaar lucht-benzine mengsel te creëren. Hiervoor is het belangrijk om de juiste maat sproeier te hebben. Een te grote sproeier zorgt meestal voor een te rijk benzinemengsel, een te kleine sproeier zorgt meestal voor een te arm benzinemengsel.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53. Dit is een indicatie voor welke maat je ongeveer nodig zult hebben.
K hep een nieuwe 15mm Bing carburateur, standaard zit hier een 82 sproeier in.
Waarschijnlijk staat het aantal mm wel op de carburateur of een ander nummer, Als je dat hier effe post, kunnen we kijken hoeveel mm het is, ook kun je gewoon een schuifmaat pakken en de diameter van de carburateur inlaat meten. is je brom origineel, dan kun je "fabrieks"gegevens erop naslaan.
Originele sproeier voor de Piaggio scooters met 4-takt 2-Valve motorblok. Deze sproeier wordt veel gebruikt bij scooters die opgevoerd zijn wanneer u een snellere CDI monteerd plaats dan deze 78 sproeier hiermee zal uw scooter een stuk beter rijden.
Standaart zit er in een AM6 blok sproeier 68.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Het ontgrenzen gaat het makkelijkst met een kolomboormachine. Dan boort u de bus uit met een boor die net iets kleiner is als de bus, meestal gaat de bus al best snel los en dan gaat hij eruit. * Andere cilinderkop monteren, Een snorfiets heeft een cilinderkop met een heuveltje in de kop, een brom kop is helemaal rond.
Een grotere carburateur heeft alleen zin als jij een ontgrenst spruitstuk en ontgrenst luchtfilter hebt, anders heeft het geen zin inderdaad.
De stationair sproeier heeft een maat er op. Bijvoorbeeld: Je kunt de lucht schroef niet verder in draaien, je mengsel blijft te arm, dan moet je een grotere stationair sproeier hebben. Over het algemeen is 1 maat groter 1 slag op de stelschroef.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
17,5mm carburateur.
Persoonlijk vind ik deze richtlijn wel goed: voor 50cc is 9 mm (snor) tot 17,5 mm (snelle brom) geschikt, en voor 65 cc kan je van 15 mm tot 21 mm gaan.