Het mag geen wonder heten dat WhatsApp en Snapchat, toch vooral messenger-apps, relatief veel dagelijkse gebruikers hebben. Wél opvallend: het concern Facebook is met WhatsApp, Facebook en Instagram verantwoordelijk voor de hele top 3 van dagelijks social media gebruik, zowel in percentages als absolute aantallen.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
TikTok passeert Facebook onder jongeren
Waar WhatsApp, Snapchat, Instagram en YouTube in dagelijks gebruik al ver boven Facebook stonden, is dankzij een enorme stijging ook TikTok het Amerikaanse sociale netwerk van Mark Zuckerberg gepasseerd. TikTok is inmiddels dus niet meer alleen de plek voor scholieren.
Met 37 procent noemen ouders YouTube het vaakst als favoriete medium van hun kind. Op de tweede en derde plaats staan TikTok (16 procent) en gamen (15 procent). Met circa 2 procent zijn boeken weinig populair onder 7- tot 12-jarigen.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
Facebook. Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Instagram cijfers 2022 in één oogopslag
Instagram heeft 1,074 miljard gebruikers, waarvan 8,5 miljoen uit Nederland komen; Meer dan 50% van de Instagramaccounts zijn van mensen onder de 35; De gemiddelde interactie-ratio van micro- en nano-influencers is 1,29%
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Met 5,9 miljoen gebruikers is Instagram een grote speler op het gebied van social media. Met name onder de huidige studenten is dit het belangrijkste platform om contact te houden met je vrienden. De app staat je toe om tekst, beeld en videocontent te delen met je vrienden of als bedrijf.
De schatting is dat het gaat om tussen 1,2 en 1,6 miljoen kinderen die in de afgelopen jaren van de app gebruik hebben gemaakt. TikTok groeit het snelst van alle sociale-mediaplatforms, zeker onder jongeren.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
In dat lijstje staat Netflix bovenaan. Het bedrijf heeft wereldwijd 158 miljoen abonnees. Op nummer twee staat een heel ander soort app: dating-app Tinder.
Bekende merken ontdekken Snapchat
Zowel Instagram en Snapchat zijn (anders dan Twitter en Facebook) een social media platform dat je alleen op je smartphone kunt gebruiken.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
Wil je meer jongeren bereiken? Maak dan een Instagram account aan. Filmpjes, vlogs en andere video's op Instagram zijn populair onder jongeren. Jongeren kijken liever naar een korte en krachtige video, dan dat ze een lange tekst gaan lezen.
Tot jongvolwassenen rekenen we mensen tussen het twintigste en veertigste levensjaar. Daarna, van het veertigste tot het vijfenzestigste levensjaar, spreken we over mensen van middelbare leeftijd. Jongvolwassenen maken grote veranderingen mee.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 zitten ook een hoop gebruikers, net als bij de groep 40+. Meer vrouwen dan mannen gebruiken TikTok. Men gebruikt het voor dansen, playbacken, zingen of humoristische content en ook challanges.