De onderzoeksuitkomsten wijzen uit dat meer dan de helft van de gebruikers van Instagram en TikTok vrouw is. Bij Instagram is dit percentage 53,6 procent, terwijl het bij TikTok zelfs nog drie procent hoger ligt (56,8 procent).
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Totaal overzicht van het social media gebruik in 2020
Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
De doelgroep van LinkedIn zijn de werkende demografie. Dit is dus de leeftijdscategorie tussen de 20 en 65 jaar. De meeste LinkedIn-gebruikers zijn mannen en hebben een opleiding gevolgd.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
In dat lijstje staat Netflix bovenaan. Het bedrijf heeft wereldwijd 158 miljoen abonnees. Op nummer twee staat een heel ander soort app: dating-app Tinder.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 zitten ook een hoop gebruikers, net als bij de groep 40+. Meer vrouwen dan mannen gebruiken TikTok. Men gebruikt het voor dansen, playbacken, zingen of humoristische content en ook challanges.
Meer dan 280 miljoen mensen gebruiken de app dagelijks. In 2020 was dat nog 238 miljoen. Opvallend is dat 108 miljoen van de 280 miljoen gebruikers uit de USA komt (38,6 procent). Gevolgd door India met 74,3 miljoen en op grote afstand volgt de nummer 3, Frankrijk met 24,5 miljoen.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Zo'n 5 procent stopte dit jaar helemaal met Facebook. Van de iets meer dan 10 miljoen Nederlanders die het internet gebruikt, zit nog steeds 74 procent elke dag op deze site, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Vijf jaar eerder keken nog 80 procent van alle Nederlandse internetgebruikers dagelijks op het platform.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
Een week lang pauze houden van sociale media zorgde er bij de proefpersonen namelijk voor dat er duidelijke verbetering optrad in hun welzijn, en het verminderde klachten van depressie en angst.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op.
Bekende merken ontdekken Snapchat
Zowel Instagram en Snapchat zijn (anders dan Twitter en Facebook) een social media platform dat je alleen op je smartphone kunt gebruiken.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
De doelgroep
Snapchat heeft ruim 2,7 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland. Het platform is vooral populair bij Nederlanders onder de 35 jaar. De grootste groep gebruikers is tussen de 13 – 24 jaar oud.