De rubrieken 0, 1, 2, 3 en 7 zijn (meestal) balansrekeningen. De overige rubrieken (4, 5, 6, 8 en 9) zijn dan resultatenrekeningen, ook wel winst- verliesrekeningen (W&V) genoemd.
Dat kan aan dezelfde kant zijn, maar dat kan ook aan de andere kant van de balans zijn. Aan de linkerkant staan je bezittingen en vorderingen (de activa), aan de rechterkant je schulden en je eigen vermogen (de passiva). Je eigen vermogen = je bezittingen + vorderingen - je schulden.
Op je balans vind je al je bezittingen, schulden, en ook je eigen vermogen terug op een bepaald moment. Je balans bestaat uit twee zijden, namelijk de activa en de passiva, de belangrijkste eigenschap van een balans is dat deze ten alle tijden in evenwicht moet zijn.
Balansrekeningen. Bij een balansrekening is er sprake van een grootboekrekening die betrekking heeft op het bezit en schulden. Een voorbeeld daarvan is de inventaris van een kantoor of het saldo op de bankrekening. Zo vormen ook leningen onderdeel van een balansrekening als grootboekrekening.
Voorbeelden van de balansrekeningen van een onderneming zijn onder meer kas, tijdelijke beleggingen, vorderingen, voorziening voor dubieuze vorderingen, inventaris, beleggingen, grond, gebouwen, apparatuur, meubilair en inventaris, geaccumuleerde afschrijvingen, wissels te betalen, crediteuren, te betalen loonbelasting, gestort kapitaal, ...
De balans bevat informatie over de activa en passiva van een bedrijf en het eigen vermogen dat hieruit voortvloeit . Deze zaken kunnen bestaan uit kortetermijnactiva, zoals contanten en vorderingen, voorraden of langetermijnactiva zoals eigendommen, fabrieken en apparatuur (PP&E).
Op je balans zie je voorraad onder je vlottende activa staan. Dit betekent dus eigenlijk dat voorraad bestaat uit goederen die "vlot" weer weg zijn, of in geld omgezet kunnen worden.
Een bedrijfsbalans bestaat uit 3 componenten: activa, passiva en netto waarde of eigen vermogen . De balans is als een weegschaal. Activa en passiva (bedrijfsschulden) zijn op zichzelf normaal gesproken uit balans totdat u de netto waarde van het bedrijf toevoegt.
Definitie van de gouden balansregel
De gouden balansregel stelt dat de langlopende activa van een bedrijf gefinancierd moeten worden met langlopende passiva en eigen vermogen.
Een voorziening maakt deel uit van het vreemd vermogen. De post voorziening(en) staat meestal aan de passivazijde van de balans, behalve die voor debiteuren en voorraad, die recht onder het activum moeten staan. In het systeem van het dubbel boekhouden vindt de periodieke toevoeging plaats met de journaalpost 4..
Een huurpand voor je bedrijf komt niet op je balans. De huurkosten zijn zakelijke kosten voor je bedrijf.
De balans bestaat uit een activa (debet) zijde en een passiva (credit) zijde. Bezittingen (bijvoorbeeld banksaldo) en vorderingen (bijvoorbeeld van debiteuren) worden aangeduid als activa. Activa wordt ook wel kapitaalgoederen genoemd. Tegenover deze activa staat het vermogen, aangeduid als Passiva.
Als het grootboek is ingedeeld volgens de in Nederland gebruikelijke indeling, vind je de opbrengstrekeningen in rubriek 8. Rubriek 8 is een verzamelnaam voor alle rekeningnummers die beginnen met het cijfer 8. Je hebt in deze rubriek al de grootboekrekeningen 8010 en 8020.
De rente hoort thuis in de winst- en verliesrekening, omdat die van invloed is op het resultaat dat je boekt. Je kunt de rentelasten in de boekhouding opnemen door een grootboekrekening aan te maken. Het gaat om een kostenrekening, waarop je eventueel meerdere bedragen aan betaalde rente kunt boeken.
De balans is samen met de winst- en verliesrekening één van de belangrijkste onderdelen van je jaarcijfers. Op de balans zie je in één oogopslag wat je zakelijke bezittingen en schulden zijn en hoe hoog het eigen vermogen is. De balans is dus een mooi instrument om inzicht in je financiën te krijgen.
Inventaris is de grondstof die wordt gebruikt om goederen te produceren, evenals de goederen die beschikbaar zijn voor verkoop . Het wordt geclassificeerd als een vlottende activa op de balans van een bedrijf. De drie soorten inventaris omvatten grondstoffen, werk in uitvoering en afgewerkte goederen.
Een balans opstellen kan je zelf doen. Een balans bestaat altijd uit een linker- en een rechterzijde. Links staan je activa (je bezittingen), rechts de passiva (je schulden). De bedragen aan beide kanten van de balans moeten bij elkaar opgeteld gelijk zijn.
Belangrijkste punten
Off-balance sheet (OBS) activa zijn activa die niet op de balans voorkomen. OBS activa kunnen worden gebruikt om financiële overzichten te beschermen tegen activa-eigendom en gerelateerde schulden. Veelvoorkomende OBS activa zijn onder andere vorderingen, leasebackovereenkomsten en operationele leases.
Wat staat er op een balans? De balans van een bedrijf omvat alles wat het bedrijf bezit en alles wat het verschuldigd is —met andere woorden, alle activa en passiva. Het toont ook het eigen vermogen van de eigenaren of aandeelhouders in het bedrijf, dat gelijk is aan het verschil tussen de activa en passiva.
Waar staan de liquide middelen op de balans? De liquide middelen staan op de linkerzijde van de balans.
Hier leggen we het allemaal uit. De balansrekening, ook wel kortweg balans genoemd, van een onderneming bestaat uit twee zijden. De linkerzijde is de debet-kant, ook wel de activa (bezittingen) kant genoemd. Aan de rechterzijde is de credit-kant, ook wel de passiva (schulden) kant genoemd.
Hoewel u sommige mensen deze twee termen door elkaar hoort gebruiken, zijn een grootboek en een balans niet hetzelfde . Een van de belangrijkste verschillen tussen een grootboek en een balans is de reikwijdte.
Het gaat bij deze rubriek om de financiële rekeningen die te maken hebben met betalingen, vorderingen op korte termijn en schulden op korte termijn. Indien er voorraad aanwezig is in de onderneming, dan valt de rekening voorraad goederen onder rubriek 7.