Haal drie keer diep adem richting je onderbuik”, zegt hij. “Kruip vooral niet in je schulp, maar zoek afleiding. Maak een praatje met je buren en zeg hardop achterstevoren het alfabet op.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Turbulentie is vliegen door golven van onstuimige lucht, een beetje vergelijkbaar met golven van water. In deze draaikolken van lucht schudt het toestel heen en weer en dat voelt op z'n minst oncomfortabel.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Turbulentie: ongemakkelijk, maar niet gevaarlijk
Omdat vliegtuigpassagiers gewoon in hun stoel zitten met de riem om in dat vliegtuig dan kan hen eigenlijk weinig gebeuren. Ze zitten vast aan het vliegtuig en kunnen dus niet zomaar door de lucht gaan vliegen.
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van vliegrampen? De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In driekwart van de gevallen spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen.
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Turbulentie is de beweging die een vliegtuig maakt op de golven van luchtstromingen die in beweging zijn. Turbulentie is een normaal fenomeen en komt in drie vormen voor. Hoewel het door menig passagier als angstig wordt ervaren, is turbulentie doorgaans niet gevaarlijk. Wel kan het zeer oncomfortabel zijn.
Vind je het vervelend om turbulentie te hebben tijdens een vlucht? Volgens de piloot kun je dan het beste bij de vleugels gaan zitten, zeker bij een groot vliegtuig dat hoger vliegt. Dichterbij het midden heb je minder last van turbulentie waardoor je een stuk rustiger in het vliegtuig zit.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
De Russische nieuwszender RT toont de beelden vandaag op de website. Te zien is hoe de Boeing 737 van Tatarstan Airlines bijna loodrecht naar beneden stort en ontploft. De Boeing stond op het punt om te landen in Kazan, de hoofdstad van de Russische deelrepubliek Tatarije aan de rivier de Wolga.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
SCHIPHOL - In 2021 waren er 38 ongevallen met commerciële vliegtuigen, waarvan 4 met dodelijke afloop. In totaal vielen er 81 slachtoffers. In 2020 waren er nog 40 ongevallen, waarvan 5 met dodelijke afloop, met 299 dodelijke slachtoffers tot gevolg.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Voor je eigen veiligheid
Want ieder vliegtuig dat opstijgt of landt heeft altijd de luikjes open staan. Ongeacht of het donker is buiten of dat de zon je flink verblindt. Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid.
Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen
Nee, je vliegtuig zal geen stukken verliezen of in tweeën scheuren omdat het hevig door elkaar geschud wordt. Meer nog: een vliegtuig is gebouwd om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie te weerstaan.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
"Het kan getriggerd worden door een nare ervaring met vliegen, of een negatieve ervaring in een lift of andere, kleine afgesloten ruimte. Dat spreidt zich dan uit naar een algehele angst om zich in een afgesloten ruimte te begeven, zoals een vliegtuig." Angstcoach Mike Hoffmeister noemt vliegangst zonde.