De meeste airlines bieden beenruimte aan in twee varianten: op de eerste rij(en), of bij de nooduitgang. De eerste rij heeft doorgaans de meeste beenruimte, soms tot wel 120 centimeter. Bij de nooduitgangen is de extra ruimte vaak iets beperkter, maar nog steeds ruim – meestal tot zo'n 86 centimeter.
Welke stoelen hebben de meeste beenruimte? Vaak zijn dat de rijen aan de nooduitgangen, meestal ongeveer halverwege het toestel. Hou er wel rekening mee dat je op deze plekken verondersteld wordt in geval van nood hulp te bieden. Personen die met kinderen reizen mogen deze rij niet kiezen.
Stoel met extra beenruimte: stoel bij de nooduitgang met extra beenruimte (96,5 cm). Let op: vaak kan bij deze stoelen de rugleuning niet naar achteren. Stoel voor in het vliegtuig: na het landen verlaat je als een van de eersten het vliegtuig. Beenruimte 74 cm.
Extra beenruimte
Bij de Boeing 737-800 hebben de rijen 15 en 16 de meeste beenruimte: ongeveer 100 centimeter (tegenover 74 tot 76 centimeter in een normale rij). Deze twee rijen bevinden zich bij de nooduitgang. Niet iedereen mag bij een nooduitgang zitten.
Als je de beenruimte per luchtvaartmaatschappij vergelijkt dan krijg je momenteel de meeste beenruimte bij Singapore Airlines en Emirates, namelijk vanaf 81 cm. Daarna zit je het fijnst bij Air France, Alitalia, Delta Airlines, Etihad Airlines, Singapore Airlines, TAP Portugal en Turkish Airlines.
Gemiddeld 15 cm meer beenruimte dan een standaardstoel. U zit bij de nooduitgang. Naar achter verstelbaar (9 cm) – in sommige vliegtuigen zijn de stoelen niet naar achteren verstelbaar.
Tot 17 cm meer beenruimte dan een standaard Economy Class-stoel. Tot 20 cm naar achter verstelbaar. 48 tot 50 cm ruimte tussen armleuningen. Beweegbare been- en voetensteun.
De beste stoelen in dit toestel van Transavia zijn: 1A, 1B, 1C – je hebt hier iets meer beenruimte. 2D, 2E, 2F – je hebt hier iets meer beenruimte. 15A, 15B, 15C, 15D, 15E, 15F – deze stoelen kunnen minder ver achteruit maar hebben wel extra beenruimte door de nooduitgang.
De beste stoelen
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
De stoel die je bij boeking reserveert heeft een standaard beenruimte. Stoelen aan de nooduitgang hebben extra beenruimte. De stoelen met nooduitgang restrictie hebben de standaard beenruimte.
De verschillen in de klassen
Er is de Economy Class en de Economy Comfort. De service is gelijk, het verschil is dat de stoelen in Economy Comfort zo'n tien centimeter extra beenruimte hebben en dat de rugleuning twee keer zo ver naar achteren kan.
Ryanair biedt 3 verschillende mogelijkheden: Eerste rij stoelen vanaf € 15.00 - Rijen 1 A, B, C & 2 D, E, F. Eerste rij stoelen, inclusief Priority Boarding. Premium stoelen vanaf €10.99 - Rijen 2 A,B,C & 3-7, rijen 16 & 17 (extra beenruimte).
De meeste (en minste) beenruimte
Reis dan op korte vluchten met AirFrance. Hier heb je, in de meeste toestellen, 81 centimeter beenruimte in economy class. Mensen met lange benen kunnen daarentegen het beste de Boeing 737 en 757-toestellen van Thomson en de Airbus-vliegtuigen van Spirit vermijden.
Voor degenen die graag naar buiten kijken tijdens een vlucht, vermijd dan de stoelen direct boven en vlak achter de vleugels. Hier heb je namelijk amper zicht naar buiten.
Vooraan is het stiller (voor de motoren) en daar bevinden zich doorgaans businessclass en firstclass (en soms een deel van economyclass). Achteraan (achter de motoren) is het iets luidruchtiger. Bovendien kan het bij turbulentie vooral achteraan in het vliegtuig (hevig) schokken.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Achterin heb je mogelijk beperkte keuze en voorin is de keuze reuze. Als je dus nog uit alles wil kiezen, ga dan vooral voorin zitten! Sommige luchtvaartmaatschappijen beginnen vooraan én achteraan met de trolleys. In dit geval zijn de stoelen vooraan en achteraan dus de beste zitplaatsen in het vliegtuig.
De beenruimte in de economyclass varieert tussen de 74 cm en 90 cm. Budgetmaatschappij easyJet biedt de minste beenruimte aan haar passagiers, slechts 74 cm. Bij de meeste vliegtuigmaatschappijen varieert de beenruimte van een standaard stoel tussen de 76 en 80 cm.
De meeste luchtvaartmaatschappijen rekenen al snel 30 tot 75 euro voor extra beenruimte op een intercontinentale vlucht, met uitschieters tot ver boven de honderd euro.
Extra beenruimte geldt volgens de maatschappij de afstand tussen beide stoelen, die steevast langs het bovenbeen wordt gemeten van rugleuning tot rugleuning. En die afstand is in Economy Comfort tien centimeter groter (binnen Europa: 5 centimeter) dan tussen reguliere stoelrijen in de toeristenklasse.
"De gemiddelde beenruimte ligt momenteel tussen de 74 en 79 centimeter in. Steeds meer vliegtuigmaatschappijen krimpen in naar 66 tot 69 centimeter.'' Tegen betaling is dan vaak extra beenruimte aan te schaffen.