Uw Renault Captur 0,9 TCE met 66 kW motor beschikt over een distributieketting en géén riem. Renault geeft om die reden daarom ook geen vervangingstermijn op.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio TCe 120 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio RS = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
Uw Renault Captur 0,9 TCE met 66 kW motor beschikt over een distributieketting en géén riem. Renault geeft om die reden daarom ook geen vervangingstermijn op.
Normaal gesproken moet de automatische transmissie bij een auto als de Renault Captur mee kunnen gaan totdat er rond de 250.000 kilometer mee is gereden. In werkelijkheid blijkt dit helaas niet altijd het geval met de Captur. Er zijn verhalen bekend waarbij deze er al na ruim 60.000 kilometer de brui aan gaf.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Distributieketting vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Elke Renault Kadjar met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Renault Kadjar. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Distributieriem vervangen Dacia Sandero kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
+ Een distributieketting is duurzaam omdat deze in principe niet vervangen hoeft te worden. – Een distributieketting maakt wat meer geluid dan een distributieriem. – Door slijtage van de ketting waardoor de werking van de kleppen niet meer optimaal is qua timing.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
De 2.0 modellen van de Nissan QASHQAI gebruiken een distributieketting en de meeste overige (1.6, benzine en diesel) modellen gebruiken een distributieriem.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 km of elke 5 jaar te vervangen (afhankelijk van welke limiet als eerste wordt bereikt).
Als een distributieriem of distributieketting knapt, breekt of verspringt zal de timing tussen krukas (zuigers) en nokkenassen (kleppen) niet meer aanwezig zijn waardoor er ernstige schade wordt aangericht.
Wat betrouwbaarheid betreft scoort de Captur, die verkrijgbaar is met diverse benzine- en dieselmotoren, niet bovengemiddeld goed. Van de recent geïntroduceerde tweede generatie zijn naar verhouding nog weinig pechstatistieken bekend, maar de eerste serie kampte vrij vaak met problemen.
Conclusie. De Renault Captur is goed afgestemd op gezinsgebruik. Ondanks zijn kleine buitenmaten is er aardig wat binnenruimte voor handen. Zaken als een verschuifbare achterbank en afritsbare bekleding maken hem bovendien lekker praktisch.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Renault Captur? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.