De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
De keuze van het juiste remblokje moet dus altijd gemaakt worden in relatie met het materiaal waar op geremd wordt. Ook de wrijvingscoëfficiënt bij nat weer moet meegenomen worden. Een hoge wrijvingscoëfficiënt bij droog weer betekent niet automatisch dat bij regen de wrijvingscoëfficiënt hetzelfde blijft.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Hoelang je precies met één setje doet ligt helemaal aan jezelf. De slijtage is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin jij rijdt en het terrein waarop jij gaat mountainbiken. Rijd graag jij door modder, regen en sneeuw dan gaan je remblokken sneller slijten.
Remblokken velgremmen
Remblokken voor een carbon remrand zijn zo specifiek nodig omdat je anders de kans loopt om je velgen te beschadigen. Deze remblokken zijn geschikt voor velgremmen van Shimano, Campagnolo, Magura en SRAM.
De velgrem wordt ook wel V-brake genoemd. De V-brake gebruikt de velg om af te remmen. Door een kunststof remblokje tegen de velg te drukken, remt de fiets af. De V-brake is een goed en goedkoop remsysteem dat wel wat onderhoud nodig heeft.
Bij de hydraulische velgrem worden er remblokjes met behulp van oliedruk op de velg gedrukt. Dit zorgt voor een krachtig remeffect.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen onder iedere omstandigheid. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. De rem werkt door olie die door de remleiding naar de remklauw wordt verplaatst.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand. De meest mensen zijn rechts en kunnen harder met hun rechterhand knijpen waarvoor achterrem rechts komt. Op m'n fiets zit de voorrem links, op de motor rechts.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Controleer de status van je remblokken regelmatig. Remblokjes zijn voorzien van slijtage-indicatoren. Wanneer de inkepingen in het blokje zijn verdwenen dan is je remblokje versleten en moet deze vervangen worden.
De sterkere remkracht in alle weersomstandigheden geeft een groot veiligheidsvoordeel. Schijfremmen zijn ook duurzamer en makkelijker te onderhouden dan traditionele velgremmen. Een vaak gestelde vraag is of je schijfremmen kan monteren op een racefiets die nu velgremmen heeft. Het kort antwoord is simpelweg nee.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.