Schijfremmen. De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
De velgrem wordt ook wel V-brake genoemd. De V-brake gebruikt de velg om af te remmen. Door een kunststof remblokje tegen de velg te drukken, remt de fiets af. De V-brake is een goed en goedkoop remsysteem dat wel wat onderhoud nodig heeft.
V-brake (velgrem)
De velgrem, ook wel V-brake genoemd, maakt tijdens het remmen gebruik van kunststof blokjes die tegen de velg worden aangedrukt. Deze remmen bevinden zich zowel aan het voor- en achterwiel van de fiets en zorgen zo voor krachtig remeffect. Velgremmen staan bekend om hun korte remweg.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
De keuze van het juiste remblokje moet dus altijd gemaakt worden in relatie met het materiaal waar op geremd wordt. Ook de wrijvingscoëfficiënt bij nat weer moet meegenomen worden. Een hoge wrijvingscoëfficiënt bij droog weer betekent niet automatisch dat bij regen de wrijvingscoëfficiënt hetzelfde blijft.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Schijfremmen remmen beter en betrouwbaarder
Omdat de remkracht van schijfremmen groter sta je sneller stil en fiets je dus veiliger. Zelfs de speciale remranden zoals Exalith van Mavic, OXiC van DT Swiss of het Plasma Electrolytic Oxidation (PEO) van Fulcrum en Campagnolo remmen minder goed dan remschijven.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen onder iedere omstandigheid. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. De rem werkt door olie die door de remleiding naar de remklauw wordt verplaatst.
Je komt dit remsysteem regelmatig tegen op E-Bikes, elektrische-, toer- en vakantiefietsen. De hydraulische velgrem van Magura werkt als volgt, door het inknijpen van de hendel wordt olie vanuit de remhendel, de hoofdremcilinder, door de remleiding heen geperst. Deze verplaats zich dan richting de remcilinders.
Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring.
De trommelrem word algemeen vroeger toegepast op luxere stadsfietsen. De rem heeft als voordeel dat die nagenoeg onderhoudsvrij is en krachtig remt zowel bij droog als nat weer. Nadeel van de trommelrem is dat die zwaarder is dan velgremmen, de belasting op de vork hoger is.
Handremmen zijn beter te controleren dan terugtrapremmen en dat is een groot voordeel. Handremmen werken door middel van handels aan weerskanten van het stuur. Doordat één rem tijdens het remmen het achterwiel blokkeert en de ander het voorwiel, is het belangrijk dat u bij het remmen beide handels inknijpt.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst. De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
Als je een schurend geluid hoort, dan is de kans groot dat de remblokjes versleten zijn en dus vervangen moeten worden. Dit is omdat het frictiemateriaal op de remblokjes elke keer dat je remt een stukje afschuurt. Als je dus dat schurende geluid hoort, rem je op staal.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.