Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
Je kunt het overigens ook zelf controleren door er naar te kijken. Als je door de velg heen kijkt en je ziet de remblokken, zie je of de voering dun is of niet. Kijk je bijna op het metaal, dan zijn ze aan vervanging toe. Dit geldt ook wanneer je bij het remmen een metaalachtig geluid hoort.
Remblokken velgremmen
Remblokken voor een carbon remrand zijn zo specifiek nodig omdat je anders de kans loopt om je velgen te beschadigen. Deze remblokken zijn geschikt voor velgremmen van Shimano, Campagnolo, Magura en SRAM.
Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand. De meest mensen zijn rechts en kunnen harder met hun rechterhand knijpen waarvoor achterrem rechts komt. Op m'n fiets zit de voorrem links, op de motor rechts.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
De velgrem wordt ook wel V-brake genoemd. De V-brake gebruikt de velg om af te remmen. Door een kunststof remblokje tegen de velg te drukken, remt de fiets af. De V-brake is een goed en goedkoop remsysteem dat wel wat onderhoud nodig heeft.
Deze Shimano L03A remblokken zijn de verbeterde opvolgers van de bekende Shimano L02A schijfremblokken. Ze zijn onder andere geschikt voor de Shimano 105 R7070, Ultegra R8070 en Dura-Ace R9170 hydraulische schijfremmen.
Cyclotech Prodisc Metal remblokken voor o.a. Shimano XT - XTR BR-M 985.
Remblokken vervangen 12,50-30 euro
Let op, het gaat hier om standaard remblokken. De meeste fietsenmakers hebben een budget variant die voor een prijs als deze gemonteerd kunnen worden. Uiteraard kun je ook veel duurdere remblokken krijgen.
Er wordt een minimum dikte van 2 mm aangehouden om zeker te zijn dat er geen ijzer op ijzer contact tussen remblok en remschijf mogelijk is. Bij ijzer op ijzer zullen de remschijven ernstig beschadigen.
Type remblokken: Er zijn resin en metal remblokken, resin zijn wat zachtere blokken welke minder geluid maken. Voor een langere levensduur en slechtere omstandigheden zijn metal pads meer geschikt.
Wat de beste remblokjes voor je racefiets of mountainbike zijn, is heel persoonlijk. Je kan kiezen tussen zachte (organische/resin), medium (semi-metallic) of harde (metallic) remblokjes. Iedere soort heeft een compound gemaakt van een ander soort materiaal en heeft zo zijn voor- en nadelen.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Controleer de status van je remblokken regelmatig. Remblokjes zijn voorzien van slijtage-indicatoren. Wanneer de inkepingen in het blokje zijn verdwenen dan is je remblokje versleten en moet deze vervangen worden.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
Tijdens het inremmen nemen de blokken de vorm van de schijf aan waardoor een optimaal remoppervlak ontstaat. Hierdoor neemt de remkracht met c.a. 30% toe en wordt de kans op piepen aanmerkelijk verminderd. Een bijkomend voordeel is dat de levensduur van de remblokken wordt verlengd. Ontvet de remschijven altijd.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Houd tijdens het afdalen je binnenpedaal omhoog in de bochten. Zo voorkom je dat je pedaal het wegdek raakt. Houd tegelijkertijd druk op het buitenpedaal dat naar beneden staat. Je zult dus vaak de positie van je pedalen wisselen bij een opeenvolging van bochten naar links en naar rechts.
De volgafstand bedraagt de helft van je snelheid
Het ligt voor de hand dat je meer afstand tot je voorligger bewaart wanneer je sneller rijdt. Wanneer hij onverwachts op de rem gaat staan, moet je namelijk te allen tijde kunnen stoppen.