Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Dyslexie in het voortgezet onderwijs
extra examentijd krijgen;gebruikmaken van hulpmiddelen zoals een daisyspeler of een computer met spellingcontrole;extra begeleiding krijgen bij lezen, spelling of taal. Dit gebeurt vaak in samenwerking met een onderwijsbegeleidingsdienst of een remedial teacher.
Bij ernstige dyslexie kan uw kind dyslexiezorg krijgen. Dit valt onder de Jeugdwet. Gemeenten zijn daarvoor verantwoordelijk. De zorgverzekeraar heeft geen rol bij dyslexiezorg, ook niet in aanvullende verzekeringen.
Kinderen met dyslexie zijn vaak creatief van aard. Dat blijkt uit dit onderzoek (Tafti et al., 2009). Hun algehele creativiteit is groter, maar ook hun vermogen tot creatief denken. Dyslectische kinderen komen daardoor sneller tot vindingrijke oplossingen voor problemen.
De zorgverzekering vergoedt een dyslexie-onderzoek niet. Er is dus ook geen aanvullende verzekering beschikbaar. Je kunt gebruikmaken van de Jeugdwet bij de gemeente.
Kinderen in het voortgezet onderwijs
Kosten voor zowel het onderzoek als de behandeling zijn dan voor rekening van de ouders. Er zijn scholen die afspraken hebben gemaakt met een zorgaanbieder en daardoor voor een lager bedrag dyslexieonderzoek en behandeling kunnen aanbieden.
Dyslexie is een onzichtbare handicap, die in het onderwijs helaas nog steeds voor veel problemen zorgt.
Mensen met dyslexie zijn over het algemeen goed in het waarnemen van de dingen in hun omgeving, het zien van grote gehelen maar ook van details die anderen niet altijd opvallen. De meeste dyslectici denken ook op een sterk visuele (en minder talige) manier.
Dyslexie beïnvloedt vaak het functioneren van gesproken taal . Getroffen personen kunnen moeite hebben met het vinden van de juiste woorden, kunnen stotteren of kunnen pauzeren voordat ze directe vragen beantwoorden. Dit brengt hen in het nadeel als ze de adolescentie ingaan, wanneer taal centraler wordt in hun relaties met leeftijdsgenoten.
Creatieve beroepen zoals grafisch ontwerper, fotograaf of architect zijn vaak zeer geschikt voor mensen met dyslexie. Deze functies vereisen weinig schriftelijke communicatie en maken gebruik van visuele en ruimtelijke vaardigheden, wat vaak sterke punten zijn voor mensen met dyslexie.
Wanneer een achterstand onvoldoende groot is, komt iemand volgens het protocol 3.0 niet in aanmerking voor een vergoed dyslexieonderzoek en -behandeltraject. De kosten hiervoor komen voor rekening van ouders. Dit komt omdat: Er geen sprake is van een vermoeden van ED (Ernstige Dyslexie).
goed kunnen improviseren; goed kunnen netwerken; meerdere taken tegelijk kunnen uitoefenen.
Het Department for Work and Pensions (DWP) zegt dat er geen specifieke lijst is met aandoeningen die mensen recht geven op PIP. Dat betekent dat u niet automatisch in aanmerking komt voor PIP alleen omdat u dyslexie hebt . Als u echter lijdt aan een leerstoornis en dit u dagelijks genoeg beïnvloedt, kunt u in aanmerking komen.
Leerlingen met dyslexie hebben het recht om gelijk behandeld te worden, net zoals alle andere leerlingen. Dit is geregeld in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH). Scholen zijn verplicht om aanpassingen te doen als u of uw kind hierom vragen.
Leerlingen met dyslexie hebben in principe tot alle studies toegang, passend bij het niveau van de middelbare school. Discriminatie bij toegang tot onderwijs is namelijk verboden. Dit is vastgelegd in de Wet gelijke behandeling op grond van chronische ziekte (WGBH/CZ).
Als in de deskundigenverklaring (dyslexieverklaring of advies van een terzake deskundige professional) opgenomen staat dat de leerling baar heeft bij auditieve ondersteuning dan kan het bevoegd gezag van school deze faciliteit toekennen.
Het antwoord hierop is ja. Het is opvallend dat er zo veel vragen zijn over het vaststellen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen. Dyslexie staat namelijk los van intelligentie en er is dus geen verschil met beneden gemiddeld of gemiddeld begaafde kinderen bij het vaststellen van dyslexie.
Dyslectische mensen moeten echter harder werken dan anderen om dagelijkse uitdagingen te overwinnen. Onze hersenen werken harder als ze al een verminderd verwerkingsvermogen hebben en dit kan ons fysiek en mentaal uitgeput achterlaten .
vindt het lastig om rijtjes, spellingregels en soms ook tafels te onthouden. heeft moeite met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes. heeft moeite met snel lezen en nauwkeurig lezen (in verhouding tot klasgenootjes). vertoont ontwijkend gedrag als hij of zij moet lezen.
Dyslexie kan zich uiten in een langzaam leestempo, moeite met woordherkenning en spelling. Het is helaas niet te genezen, maar tijdens een dyslexiebehandeling gaat een kind aan de slag met de koppeling tussen letters en klanken. Door veel te oefenen met deze verbindingen wordt het lezen en spellen makkelijker.
Mensen met dyslexie hebben het vermogen om te zien hoe dingen met elkaar verbonden zijn om complexe systemen te vormen, en om overeenkomsten tussen meerdere dingen te identificeren . Zulke sterke punten zijn waarschijnlijk van bijzonder belang voor vakgebieden als wetenschap en wiskunde, waar afbeeldingen de sleutel zijn.
Er is niet één enkel "dyslexie-gen"; momenteel zijn er meer dan 40 genen gekoppeld aan dyslexie, elk waarschijnlijk met een klein effect op zichzelf. Er is in geval van dyslexie geen enkel "dominant" of "recessief" gen.
Je hebt bij dyslexie en dyscalculie zó veel moeite met lezen, schrijven of rekenen dat lezen of rekenen moeilijker gaat dan voor andere mensen. De problemen zijn zo erg dat bijles of andere begeleiding met lezen of rekenen vaak niet helpt. Dit zorgt ervoor dat veel dagelijkse dingen je meer tijd en energie kosten.
Dyslexie is een leerstoornis in de hersenen die problemen veroorzaakt met het lezen en verwerken van geschreven taal.
Er is één uitzondering. Bij defensie kun je de opleiding tot vlieger niet volgen, als je dyslexie hebt. Daarnaast gelden er voor andere opleidingen bij defensie bepaalde opleidingseisen. Dit zijn eisen waaraan je moet voldoen aan het eind van de opleiding.