– Gebruik een drager die precies groot genoeg is voor de lading, zodat de producten niet gaan schuiven en de lading niet uitsteekt, en zet de lading goed vast. – Stapel de pallet stabiel op, bijvoorbeeld in kolommen of een “baksteenstructuur”, en houd hierbij rekening met de producteigenschappen.
Lading zekeren betekent het op de juiste wijze vastzetten van lading, zodat het niet gaat schuiven of van het voertuig valt. Een goede ladingzekering is dus essentieel voor een veilig transport.
Voor het laden en lossen van ongepalletiseerde goederen kan een bandtransporteur of rollenbaan worden gebruikt. Deze optie wordt vaak gebruikt bij het lossen van containers met losse colli. Via de baan kan er toch snel worden gelost en ook vanuit ARBO oogpunt is dit een goed hulpmiddel.
Toch houdt ook de vervoerder een verantwoordelijkheid. De vervoerder is verplicht de lading te controleren. Als de vervoerder, in de praktijk is dit natuurlijk de chauffeur, vast stelt dat er verkeerd beladen is, moet hij dit melden aan de afzender.
Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Onder 'laden en lossen' verstaan we de tijd die nodig is om de goederen (spullen) in of uit te laden. Het in- en uit laten stappen van personen valt hier niet onder. Het opladen van elektrische auto's valt hier ook niet onder.
Uit vaste rechtspraak volgt dat het moet gaan om “onmiddellijk laden en lossen” en dat daaronder moet worden verstaan: “het bij voortduring inladen of uitladen van zaken van enige omvang of enig gewicht, onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht en gedurende de tijd die daarvoor nodig is.
Zet je je lading vast door middel van vormsluiting, dan sluit je de lading als het ware op. Dit kan door de lading strak tegen een verticale wand of tegen een ander stuk lading vast te zetten. Hierdoor kan de lading geen eigen leven gaan leiden. Dit vastzetten kun je doen met bijvoorbeeld spanbanden.
Verdeling van de lading
Is de kogeldruk namelijk te hoog of te laag, dan heeft dit effect op het stuurvermogen van het trekkend voertuig, wat gevaren op de weg kan opleveren. Om een goede kogeldruk te bekomen, moet je de lading in je aanhangwagen gelijkmatig verdelen, het best vlak boven de assen.
Naast assisteren bij het laden en lossen zorgt de stuurman voor het aanmeren en afmeren van het schip en hij verricht onderhoudswerkzaamheden. Soms is de stuurman verantwoordelijk voor het functioneren van de motoren. De stuurman mag ook onder verantwoordelijkheid van de schipper of de kapitein het schip besturen.
Een krachtsluiting houdt in dat je je lading vastzet door verticaal kracht uit te oefenen op de vloer. Je 'drukt' de lading als het ware naar beneden. Je kan dat bijvoorbeeld doen door spanbanden te gebruiken.
Laden en lossen mag zolang duren als nodig is. U moet wel onmiddellijk met laden/lossen beginnen en dit ook niet onderbreken als u een naheffing parkeerbelasting wilt voorkomen.
Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
P+R staat voor 'Park and Ride'. Deze parkeerterreinen zijn bedoeld voor mensen die hun auto parkeren en verder reizen met het openbaar vervoer naar hun uiteindelijke plaats van bestemming.
Het onmiddellijk laden en lossen van goederen kwalificeert als stilstaan en niet als parkeren. Op grond van art. 23 RVV 1990 is in een aantal specifieke situaties verboden om met een voertuig stil te staan op de weg.
Het laadvermogen is het verschil tussen de 'toegestane max. massa' en de 'massa rijklaar'. Dus trek die twee gewichten van elkaar af en je houdt het laadvermogen over. In dit geval: 1.875 kg min 1.420 kg = 455 kg.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om je (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo. Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model. Je vindt deze informatie in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest.