De doornmaat van een slot is de afstand van het hart van het gat van de deurkruk en de voorkant van de voorplaat van het slot. Courante doornmaten zijn: 50 mm. 55 mm.
De doormaat opmeten kun je doen door de afstand te bepalen van de voorplaat tot en met het hart van het krukgat. Deze afstand bedraagt in de meeste gevallen 50mm of 60mm. De meest voorkomende doornmaat is 50mm.
De meest voorkomende doornmaten zijn 50mm en 60mm. - Oplegsloten en gewone, gangbare insteeksloten hebben doorgaans een doornmaat van 50 of 60mm. - Bij smalsloten en inbouwespagnoletten kan de doornmaat variëren van 15 tot 45mm (met 5mm oplopend). - De doornmaat van meerpuntssluitingen is gewoonlijk 55mm of 65mm.
Afstand of steekmaat:
De afstand of steekmaat is te meten vanaf het hart van het krukgat tot en met het hart van het cilindergat. In Nederland zijn over het algemeen twee maatvoeringen die gehanteerd worden: 55mm en 72mm. De meest voorkomende afstand is 55mm. Bij nieuwbouwwoningen is de afstand meestal 72 mm.
De doornmaat is de afstand van de zijkant van de deur tot het sleutelgat van de insteekgrendel.
Er zijn diverse cilinderslot maten. Bij een standaard deur van 40 mm dik wordt meestal 30-30 gebruikt (30 naar binnen en 30 naar buiten). Er zijn merken die dan de maatvoering 32-32 gebruiken. Dit is meestal geen probleem, want een cilinder mag namelijk 3 mm uitsteken.
De steekmaat van uw auto kunt u gemakkelijk vinden. Dit doet u door het aantal boutgaten te tellen. Let hierbij op dat u het middelste gat, het naafgat, niet meetelt. Vervolgens vindt u de diameter van de steekcirkel door te meten vanaf de bovenkant van een boutgat, tot aan de onderkant van het overstaande boutgat.
Die kan je gemakkelijk terugvinden op je huidige banden, waar je op de zijkant de bandenmaat kunt aflezen. Het laatste getal geeft in dit geval de velgmaat weer; staat er bijvoorbeeld “195/65 R15” dan geeft het laatste getal “15”- de diameter van de velg aan.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Als u de scharnieren op de deur ziet zitten dan draait de deur altijd naar u toe. Als de scharnieren zich, kijkend naar de deur, links van u bevinden dan is het een linksdraaiende deur. Als de scharnieren zich rechts bevinden dan spreken we over een rechtsdraaiende deur.
Binnen Nederland geldt een soort van praktijkregel. Wanneer u aan de kant staat waar de scharnieren zich bevinden (zichtbaar zijn) en u de deur naar u toetrekt/naar binnen opent dan kijkt u of de scharnieren zich links of rechts bevinden. Als de scharnieren links zitten dan is het een linksdraaiende deur.
Een cilinder mag ongeveer 10 tot 12mm uit de kale deur steken wanneer je kerntrek deurbeslag wilt plaatsen. Als je geen kerntrekdeurbeslag hebt, maar gewoon beslag, dan mag de cilinder maximaal 3mm buiten het beslag steken of 3mm naar binnen vallen.
Zitten de scharnieren rechts? Dan heb je een rechtsdraaiende deur en dus een Din-R slot nodig. Als de scharnieren links zitten, is jouw deur linksdraaiend en heb je een Din-L slot nodig.
Sloten en deurbeslag met een hart-op-hart afstand van 72mm, ook wel PC72, zijn de meest voorkomende van dit moment. Daarom is er veel keuze op het het gebied van veiligheidsbeslag in deze PC maat. Op deze pagina tref je de meest voorkomende deurbeslagen met kerntrekbeveiliging in PC72.
De PC maat (beter bekend als de hart op hart afstand h.o.h.) is de afstand tussen het hart van het krukgat en het hart van de profielcilinder. Omdat dit ook het hart van bijvoorbeeld een WC slot kan zijn die bezet/vrij aangeeft wordt deze maat meestal gewoon de afstand genoemd (zie afbeelding).
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
De steekmaat speelt vooral een rol als je nieuwe wielen of velgen wilt kopen. Als je dezelfde steekmaat gebruikt, dan weet je dat het wiel met de bouten gemonteerd kan worden. Let er wel op dat als je wisselt tussen stalen, en lichtmetalen wielen, erop moet letten dat de bouten goed in de naaf komen te zitten.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
Dit wil zeggen dat 2 tegenover elkaar liggende boutgaten hart-op-hart 100 mm uit elkaar liggen. De steekcirkel diameter is dus 100 mm.
De J-maat van een velg
1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch. 7 J is 7 inch dus 17,8 cm breed. De J-waarde geeft de breedte aan tussen de velgranden (buitenrand en binnenrand).
Heeft u een standaard deur dan is de deur tussen de 38 en 42mm dik. in de deur zit vaak een deurcilinder met een lengte van in totaal 60mm. Als je deze vanaf het hart schroefgat opmeet kom je uit op een 30mm naar de buitenzijde en 30mm naar de binnenzijde van de cilinder.
De standaard lengte van een cilinderslot is 60mm oftewel 30mm links en 30mm rechts. De lengte kan aan beide zijden met telkens 5mm verlengd worden. Bij dikkere deuren dan 40mm zit het slot vaak niet in het midden van de deur zodat de lengte van het cilinderslot daarop aangepast moet worden.
De basislengte van een cilinder is 60 mm en wordt in de praktijk aangeduid met A=30/B=30, ofwel een 30/30 cilinder (A=buiten, B=binnen). Dubbele cilinders kunnen in stappen van 5 mm verlengd worden tot een maximale afmeting van A=70 / B=70.