De praktische proef omvat twee delen, enerzijds een test op privaat terrein (manoeuvres) en anderzijds een rit op de openbare weg. De maneuvers bestaan uit achteruit rijden, parkeren, laadkade en aan/afkoppelen. 2. Voorlopig rijbewijs : een voorlopig rijbewijs kan je op je gemeente afhalen.
Voor het BE rijbewijs voor de aanhanger is het noodzakelijk om te slagen voor het praktijkexamen bij het CBR. Je moet daarnaast al in het bezit zijn van een rijbewijs B. Er is geen apart theoriecertificaat nodig voor het aanhanger rijbewijs.
WAT: We gaan rijden met de aanhanger op diverse plekken en doen daar de bijzondere verrichtingen, deze kunnen zijn: Recht achteruit rijden, een bocht achteruit rijden achterwaarts voor een laad/ los perron rijden, keren door een halve draai.
Tijdens de proef op de openbare weg gaat de examinator na of u uw voertuig beheerst en het verkeersreglement correct toepast. U moet tijdens het examen 2 van de 6 beschreven manoeuvres uitvoeren en een stuk zelfstandig rijden op de weg. Het praktijkexamen duurt minimaal 40 minuten.
Indien u niet slaagt voor de risicoperceptietest, wordt het praktijkexamen niet stopgezet. U heeft toegang tot de proef op de openbare weg. U wordt beoordeeld op het geheel van de twee afgelegde proeven.
Wat kost het praktijkexamen auto met aanhangwagen? In 2022 kost dit examen bij het CBR € 122,50. Dit bedrag maakt je rijschool over aan het CBR.
BE rijbewijs praktijkexamen
De kosten zijn op dit moment bij het CBR € 315,25 euro. Bij onze ANWB eendaagse opleiding voor het BE rijbewijs zijn deze kosten voor het praktijkexamen inbegrepen in de pakketprijs.
Je kan starten met je praktijkopleiding voor rijbewijs BE als je minstens 18 jaar bent en in het bezit bent van rijbewijs B. Je hebt twee mogelijkheden: Je haalt een voorlopig rijbewijs BE af en leert rijden met een begeleider. Je volgt minstens 8 uur praktijkles, met de wagen en aanhangwagen van VAB-Rijschool.
Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen); onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Ook kan de examinator vragen of je bepaalde dingen onder de motorkap kunt aanwijzen. Als het slecht weer is, wordt er meestal iets gevraagd over de binnenkant van de auto. Dit kunnen de knopjes zijn, zoals de airco. De examinator kan ook vragen of je bijvoorbeeld je dimlicht of je ruitenwissers kunt bedienen.
In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren. Je voorbereiding tijdens het semester is hierbij cruciaal. Je hebt immers meer slaagkans door diepgaand te leren en veel en met vaste tussenposes te herhalen dan door op korte termijn te willen blokken.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
De risicoperceptietesten zijn, zoals op het examencentrum, een willekeurige selectie van alle themavragen. Je moet minimum 6 op 10 halen wil je slagen voor je test.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.