In de categorie sportwagens rijdt de Porsche 911 Carrera S vooraan met 59,8 procent waardevastheid.
De Porsche 924 is ook een van onze favoriete auto's die in waarde stijgt vanwege de lagere investeringsprijs, ongeveer $ 10.000. Als u wilt investeren in oldtimers, raden wij u de Porsche 911 van 1965-1980 of de Porsche 924 van 1975-1988 aan. Beide vormen een uitstekend investeringsvehikel voor 2022.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroën), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 à 15 procent gebruikelijk.
Eerste generatie Boxster/Cayman modellen zijn tegenwoordig ook vrij goedkoop, hetzelfde geldt voor oudere Cayenne en Panamera modellen. Dit komt vooral omdat de productieaantallen van deze auto's mijlenver hoger liggen in vergelijking met welk 911 model dan ook.
Hieruit blijkt dat de Mazda CX-5 erg waardevast is. Ook de Volkswagen Up blijft populair. Andere waardevaste modellen zijn de Subaru BRZ, met een vraag die groter is dan het aanbod, de Toyota Verso-s, met hoge zit, airco en cruise control, de Mercedes B-klasse, de Toyota Cerso-s en de VW Beetle.
Laat je overigens niet zomaar verleiden door die 'lage' aanschafprijzen: de 996 – en een Porsche in het algemeen – is een dure auto om in te rijden. Dat betekent dat onderhoud al heel snel heel duur wordt, en dat je wat vaker naar de garage moet dan met de gemiddelde Suzuki Swift.
Ongeacht het model of het productiejaar, de meeste Porsches zijn uitzonderlijk gebouwd en ze bieden ook een hoop indrukwekkende technologie en technische oplossingen. Porche's missie om verbazingwekkende prestaties te leveren is zeker duidelijk op het moment dat je je ogen op het prijskaartje legt.
Voor zo'n sportieve auto valt dat zeer goed mee. Bij een regelmatig onderhoud blijven de kosten beperkt: iets meer dan 400 euro voor een klein onderhoud en iets meer dan 1.000 euro voor een groot onderhoud. Goed om op voorhand te weten: met zijn hoge gewicht en vermogen vreet de Cayenne remblokjes zoals Obélix zwijnen.
Van de Porsche Cayenne-modellen zijn de betrouwbaarste jaren 2009, 2019 en 2018. Er zijn slechts een paar klachten en geen enkele die ernstig zijn geweest. Hoewel 2020 ook betrouwbaar is, zijn de gegevens niet overtuigend omdat het een recent model is.
De actieradius zou tussen de 23 en 44 km liggen, afhankelijk hoeveel energie opnieuw wordt gewonnen. De maximumsnelheid die op elektrokracht gehaald kan worden, ligt op 135 km/h. De capaciteit van de (vloeistofgekoelde) batterij bedraagt 14,1 kWh. Porsche legt het accupakket onder de laadvloer.
Als je een recyclagepremie (ecobon of milieupremie) ontvangt, wil dit zeggen dat de verdeler delen van jouw oude wagen gaat hergebruiken. Hij gaat je wagen dus echt recycleren. De slooppremie bestaat vooral nog in de volksmond.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Een overnamepremie is eigenlijk een soort korting die u krijgt op de aankoop van uw nieuwe auto in ruil voor uw oude auto. Dat heeft als voordeel dat u meteen van uw oude auto af bent en wat uitspaart op de aankoop van uw nieuwe auto.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.