Jumbo-Visma stapte in 2021 over op Cervélo, Team DSM koos voor Scott en Team BikeExchange ging in zee met Bianchi. Een lang leven is de samenwerking tussen het Italiaanse fietsenmerk en de Australische ploeg niet beschoren, want Giant levert vanaf 2022 de fietsen van BikeExchange.
Cannondale, Giant, Liv, Cervélo en Trek in de Tour de France 2022. Er rijden natuurlijk 23 teams in de tour en in totaal rijden er 18 fietsmerken in de Tour de France van dit jaar die van 1 tot en met 24 juli 2022 wordt verreden.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Heb je voor de klim bijvoorbeeld 2 uur nodig, een mooie prestatie, dan heb je dus 50% van het verzet van de profs nodig. Het bij jouw vermogen passende gemiddelde verzet bedraagt dan: 50% van 4,40 m = een verzet van 2,20 m.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton.
"De prijs van een Tour-fiets schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro", valt Sven Nys meteen met de deur in huis. Dat is vast even slikken voor wie hoopt om ooit een topfiets uit de Tour aan te schaffen.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
De prof wielrenners rijden op Shimano PD-R9100 pedalen van de Dura-Ace R9100 groepenset. Deze 228 gram wegende pedalen zijn licht van gewicht (228 gram) en stijf door het gebruik van carbon en slijtvaste stalen assen.
EF Education First Pro Cycling
Naast Specialized bestaat er nog een heel mooi ander Amerikaans racefietsen merk, genaamd Cannondale. Het team van teammanager Jonathan Vaughters rijdt al enkele jaren op Cannondale en het merk heeft zich de afgelopen jaren mooi ontwikkeld.
BMC heeft gisteren de Teammachine SLR01 onthuld die in 2021 zal worden gebruikt door het team van AG2R Citroën. De Teammachine is het topmodel van de Zwitserse fabrikant, waar al ontzettend veel wedstrijden mee zijn gewonnen.
Ineos-Grenadiers
Op de vorig jaar gepresenteerde Dogma F moeten er nieuwe succes geboekt worden. De fiets (met schijven, Ineos-Grenadiers is een van de laatste ploegen die echt is overgestapt) maakt samen met de Pinarello Bolide deel uit van het assortiment.
En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-.
Duurste mountainbike ter wereld
De duurste mountainbike is de Gold Extreme Mountainbike en kost $1,000,000, waardoor deze fiets ook direct de duurste fiets ter wereld is. Deze fiets uit 2013 is gemaakt door The House of Solid Gold en bevat 24K goud, 600 diamanten, en 500 gouden saffier stenen ter versiering.
Ongetwijfeld de duurste elektrische fiets op de markt, de PG Bikes BT-01. Voor het luttele bedrag van € 59.500,- ( ja, echt bijna zestigduizend euro) bouwen ze er één voor je.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
S-Works staat simpelweg voor het beste van het beste van de Specialized producten. De S- Works lijn is opgezet omdat de eisen van fanatieke wedstrijdrijders steeds vaker uiteenliepen met de eisen van de doorsnee consument.
Het verschil in kwaliteit tussen SLX en XT is veel kleiner dan vaak gedacht, de SLX groep is vooral iets zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit verschil merk je pas echt onder zware belasting.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.