De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn: Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
TikTok passeert Facebook onder jongeren
Waar WhatsApp, Snapchat, Instagram en YouTube in dagelijks gebruik al ver boven Facebook stonden, is dankzij een enorme stijging ook TikTok het Amerikaanse sociale netwerk van Mark Zuckerberg gepasseerd. TikTok is inmiddels dus niet meer alleen de plek voor scholieren.
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
De conclusies van het nationale social media onderzoek 2022
In het dagelijks gebruik groeien met name TikTok, Snapchat en Twitter. Het aantal dagelijkse Facebook / Whatsapp gebruikers daalt. TikTok lijkt een plafond te hebben bereikt onder de groep tot 15 jaar, maar groeit vooral sterk onder twintigers.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Filmpjesapp TikTok heeft in Nederland nu 3 miljoen gebruikers. Dat is 1,3 miljoen meer dan vorig jaar, een toename van 75 procent. Ook Instagram groeide hard, terwijl het gebruik van Facebook licht daalde.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
TikTok is hét jongerenplatform van nu. Zo'n 80% van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Een mooie kans dus als jouw doelgroep zich in die leeftijd bevindt. We schreven er al eerder over, niche kanalen zijn de toekomst.
Whatsapp, Facebook en YouTube zijn de grootmachten van de social media. Niet alleen onder jongeren, maar ook oudere generaties maken gretig gebruik van deze middelen om in contact te staan met de rest van de wereld.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Zo'n 5 procent stopte dit jaar helemaal met Facebook. Van de iets meer dan 10 miljoen Nederlanders die het internet gebruikt, zit nog steeds 74 procent elke dag op deze site, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Vijf jaar eerder keken nog 80 procent van alle Nederlandse internetgebruikers dagelijks op het platform.
Dat social media niet altijd een positieve invloed heeft, bewijst deze hoogleraar met zijn onderzoek over TikTok onder jongeren. Hoewel het onderzoek 'Waarom TikTok slecht kan zijn voor je geheugen' nog in volle gang is, maakt rechtspsychologie Henry Otgaar (38) al wel kans op de Klokhuis Wetenschapsprijs hiervoor.
Gebruiksvoorwaarden. TikTok heeft, evenals andere social media, regels opgesteld waar jij je aan dient te houden tijdens het gebruik van het platform. Zo mag je je niet voordoen als een ander persoon, anderen niet lastig vallen, je mag geen seksueel materiaal plaatsen en geen materiaal dat geweld of discriminatie bevat ...
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
Wil je meer jongeren bereiken? Maak dan een Instagram account aan. Filmpjes, vlogs en andere video's op Instagram zijn populair onder jongeren. Jongeren kijken liever naar een korte en krachtige video, dan dat ze een lange tekst gaan lezen.
Social media gebruik afgelopen jaar gegroeid
Vooral in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar is men dagelijks meer minuten actief op social media. Deze groep brengt gemiddeld 138 minuten per dag door op social media. Ouderen spenderen 82 minuten per dag aan social media, onder jongeren is dat 156 minuten.