Als u met uw auto of ander voertuig gaat rijden, moet u uw papieren kentekenbewijs of kentekencard bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Als u rijdt op de weg, moet u uw kentekencard bij u hebben. De politie kan erom vragen. Heeft u (nog) een papieren kentekenbewijs, dan moet u het Voertuigbewijs (deel IA of het vroegere deel I) en het Tenaamstellingsbewijs (deel IB of het vroegere deel II) bij u hebben.
Let op: bewaar je kentekencard en tenaamstellingscode altijd apart van elkaar. De tenaamstellingscode kun je het beste thuis bewaren. Heb je nog een papieren kentekenbewijs? Bewaar het overschrijvingsbewijs (deel II) dan thuis op een veilige plaats.
In Nederland ben je als automobilist niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben. Maar een EHBO-doos, een gevarendriehoek en een veiligheidshesje kun je maar beter wel aan boord hebben.
Is een kopie voldoende? De wetgever neemt in principe geen genoegen met kopieën van het kentekenbewijs. Om het risico op diefstal van de originelen te verkleinen, is het advies de autopapieren altijd mee te nemen als u de auto verlaat.
De groene kaart is dus een internationaal verzekeringsbewijs. In Nederland hoef je hem niet bij je te hebben. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is hij ook in het buitenland niet altijd verplicht. “Je auto verzekeren moet overal.
In principe is het in Nederland niet verplicht om een goedgekeurd reflecterend en fluorescerend geel veiligheidshesje (veiligheidsvest/veiligheidsjas) in je auto te hebben liggen. Wel is het zéér verstandig om voor iedere potentiële inzittende van jouw auto een dergelijk reflectievestje bij je te hebben.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Een reservebril of –lenzen in de auto is verplicht in de landen Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Heb je dit niet geregeld als je bijvoorbeeld op vakantie gaat? Dan riskeer je een boete én gevaarlijke verkeerssituaties bij plotseling slecht zicht.
Je bent wettelijk verplicht om een geldig rijbewijs, jouw kentekenbewijs en jpuw autoverzekeringscertificaat bij je te hebben wanneer je in het buitenland rijdt.
Kentekenbewijs dat u NIET in de auto moet bewaren
Het overschrijvingsbewijs is nodig om het kenteken over te schrijven op een andere naam. Dit kentekenbewijs moet u niet in de auto bewaren maar op een veilige plek los van de andere kentekenbewijzen.
Op de groene kaart ofwel het 'Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart', staan de landen waar je verzekerd bent. Dit is een belangrijk document en wordt afgegeven bij bijvoorbeeld een autoverzekering, een motorverzekering of een camperverzekering. Er wordt dan ook geadviseerd om het bij de autopapieren te bewaren.
Sinds 1 januari 2014 zijn er twee verschillende soorten kentekenbewijzen. Het papieren kentekenbewijs in Nederland bestaat formeel uit twee delen; deel IA, ook wel het voertuigbewijs genoemd, en deel IB, ook wel Tenaamstellingsbewijs genoemd.
Als je Kentekenbewijs Deel 3 kwijt bent, geldt hetzelfde als wanneer je een overschrijvingsbewijs van na 2004 kwijt bent. Op de website van de RDW vraag je Kentekenbewijs Deel 3 opnieuw aan met je DigiD. Je krijg dit deel dan als kentekencard opgestuurd.
Het kentekenbewijs deel 3 heet sinds 1 juni 2004 het overschrijvingsbewijs. Vanaf 1 januari 2014 is dit weer vervangen door de tenaamstellingscode. Dit is het deel dat nodig is bij overschrijving van het kenteken en dat u thuis moet bewaren.
In Nederland hoef je het internationaal verzekeringsbewijs (de groene kaart) niet bij je te hebben. In andere EU-landen moet je de verzekering van het voertuig kunnen laten zien. Toch is het ook in Nederland handig het internationaal verzekeringsbewijs bij je te hebben.
Leden van het Verbond van Verzekeraars zijn verplicht om voor alle producten waar Verzekeringskaarten voor zijn ontwikkeld, maatschappij- en productspecifieke Verzekeringskaarten aan te maken voor die producten die vanaf 1 januari 2016 actief aangeboden worden.
Maar let op: in sommige landen is het wel verplicht om een papieren groene kaart bij je te hebben. Is een groene kaart hetzelfde als een kentekenbewijs? De groene kaart is niet hetzelfde als je kentekenbewijs. Het kentekenbewijs is het identificatiemiddel van je auto.
Veiligheidsvest. In de meeste Europese landen ben je verplicht om op z'n minst één veiligheidsvest in de auto te hebben. En dan vaak ook nog binnen handbereik. Daarom maakt ŠKODA er een gewoonte van om het reflectievest vlakbij de bestuurder op te bergen, zoals onder de stoel, onder de vloermat of in het deurvak.
In veel landen zijn een veiligheidshesje en gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser. Hieronder vind je de informatie over dingen die je mee moet nemen in diverse landen in Europa, waaronder België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland.
Vanaf 1 juli is het namelijk verplicht om naast een veiligheidshesje en een gevarendriehoek ook een alcoholtest in de auto te hebben. Die zijn te koop bij tankstations, de ANWB en zelfs supermarkten. Met de blaaspijpjes kunnen automobilisten zelf controleren of ze meer alcohol hebben gedronken dan toegestaan.
“Dat heeft vooral te maken met de digitalisering bij verzekeraars. Vandaar dat er is besloten dat het bewijs ook op wit papier mag worden gedrukt. De verwachting is dat je het bewijs in de toekomst alleen maar digitaal hoeft te laten zien, maar dat is nu nog niet aan de orde.”
De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Het is een document of een pasje. Op de kaart staan de landen waar de auto verzekerd is. Ook het verzekerde kenteken, de periode waarin het voertuig verzekerd is en het kaartnummer staan erop.