Zoals gezegd, kan acrylverf op vrijwel elk oppervlak aangebracht worden, zolang het maar licht absorberend is en vrij van vuil en vet, met inbegrip van maar niet beperkt tot papier, karton, universeel geprepareerde doeken en canvas boards, ongeprepareerde doeken, steen, hout, beton en ongeglazuurd keramiek.
Aflakken kun je het beste doen met een viltroller. Lak is een verfsoort die je veelal toepast op een houten ondergrond. Het is ook een ideale grondverf roller. Hierbij kun je denken aan kozijnen, deuren of de trap binnen, maar ook schuttingen en tuinmeubilair buiten.
Gesso van Royal Talens
Het zorgt voor een absorberend oppervlak na het drogen, waardoor het de perfecte basis is voor niet alleen acrylverf, maar ook voor olieverf. Gesso kan worden verdund met water en in dunne lagen of in één dikke laag worden aangebracht om meer textuur te creëren.
De kleur die je gebruikt voor de ondergrond zal waarschijnlijk doorschemeren in het definitieve werk.Het schilderij krijgt daardoor eerder een eenheid en harmonie. Een voordeel van een gekleurde ondergrond is ook dat de ondergrond minder absorberend wordt voor het vocht of de olie in de verf die je gebruikt.
Katoenen schildersdoek
Katoenen doeken zijn erg toegankelijk, ze zijn ideaal voor acrylverf schilders en voor beginners.
Met acrylverf kun je heel fijn op doek (ook vaak canvas genoemd) schilderen.
EPODEX acryllakken zijn lakken op basis van kunststofdispersie. Ze zijn verdunbaar met water, maar waterdicht, eenmaal uitgehard.
Een iets dikkere lijn over de buitenste omtrek van een voorwerp op de voorgrond geeft al een behoorlijk diepte-effect, zoals je hierboven kunt zien. Ook door de kleur van lijnen kun je diepte in je tekening krijgen. Gebruik bij voorkeur een donkerdere kleur voor de voorgrond, een lichtere voor de achtergrond.
De meeste schilders gebruiken geen zwart om een schaduw te schilderen, maar mengen liever een kleur. Je kan vaak een mooie schaduw maken door wat van de complementaire kleur bij te mengen.Of in geval van laag-over-laag, een transparante laag van de complementaire kleur toe te voegen.
Gesso is een primer. En bestaat uit een krijt (gips) mengsel waardoor je de oppervlakte voorbereid om te kunnen beschilderen.
Gesso bestaat uit acrylbindmiddel waaraan speciale pigmenten zijn toegevoegd, zodat acrylverf (maar ook olieverf) er goed aan hecht. Modelleerpasta kan gebruikt worden om reliëf toe te voegen aan je werkstuk. Je kunt de pasta puur gebruiken of je kunt het mengen met acrylverf.
Als je op een doek gaat schilderen, dan is het verstandig om die eerst te prepareren met gesso. Niet alleen als je zelf je doek opspant met onbewerkt katoen of linnen, maar ook als je een zogenaamd kant-en-klaar doek koopt. Met Gesso kun je ook hout (panelen) of papier prepareren om op te schilderen met acrylverf.
Acrylverf over alkydverf
Het antwoord op de vraag: “Kan ik watergedragenverf over terpentine verf heen schilderen?” is, ja dit kan. Acrylverf over alkydverf is geen probleem. Zorg er wel voor dat je het te schilderen oppervlakte goed ontvet, reinigt en schuurt voor een goede hechting.
Een schilderij dat is gemaakt met acrylverf heeft geen vernislaag nodig om het doek duurzaam te maken zoals bij olieverf. Als acrylverf droog is dan is het droog en zal er niet zoiets als een veroudering proces plaatsvinden.
Ja, je kunt watergedragen verf over verf op terpentinebasis zetten mits je de juiste voorbereidingen neemt. Belangrijk is dat je de oude terpentine verf laag eerst ontvet en vervolgens naspoelt met schoon water. Vervolgens kun je de verflaag schuren met korrel P240.
Op gebouwen en schilderijen zit ook auteursrecht
Dat betekent niet dat je geen gebouwen op de foto mag zetten, maar wel dat je dat alleen mag doen zonder fotomanipulatie. Zeventig jaar na het ontwerpen van het bouwwerk vervalt het auteursrecht. Ook op schilderijen en andere kunstwerken geldt auteursrecht.
De glaceertechniek is een oude schildertechniek waarbij, met gebruik van transparante verven, laag over laag zeer diepe en glansrijke schilderijen worden gemaakt. Transparante verf wordt in dunne lagen over een onderschildering, die in licht en donker is gemaakt, opgebracht.
Zelfklevende spijkers of haakjes zijn een handig alternatief voor de traditionele schroef of spijker in de muur. Ze zijn geschikt voor verschillende ondergronden zoals behang en pleisterwerk. Ook heb je haakjes die speciaal gemaakt zijn voor tegels.
De meest voor de hand liggende manier om diepte te creëren is om het diafragma open te zetten. Een grote diafragma-opening wordt aangegeven met een lage f-waarde. Door het openzetten van het diafragma zorg je voor een kleinere scherptediepte.
Schilders moeten met verf signeren (met een kleine kwast), met een kleur die logisch is voor het kunstwerk. Wederom moet je handtekening leesbaar zijn, maar niet aandacht trekken. Dit hoeft niet dezelfde handtekening te zijn die je in je normale leven gebruikt.
De ideale hoogte voor het ophangen van een schilderij is ongeveer 145 cm hoog, gemeten van de vloer tot het hart (midden) van het schilderij. Deze hoogte is ook een hoogte die gebruikt wordt door musea voor het ophangen van hun kunstcollectie.
Mijn verf dekt niet goed
Bijvoorbeeld je acrylverf dekt niet. Dit heeft ook te maken met de hechting van de verf. Daarnaast is het goed om te onthouden dat je bij veel verfklussen meestal twee of meer lagen moet aanbrengen. Verf dekt geregeld niet in één keer, zelfs als de hechting wel in orde is.
De houdbaarheid van de verf is dus afhankelijk van de soort verf en of de verf een water- of terpentinebasis heeft. Ongeopende muurverf of acrylverf op waterbasis kun je wel 10 jaar bewaren.Blikken verf op alkyd- en oliebasis kun je zelfs 15 jaar bewaren.
Het moet met andere woorden goed overweg kunnen met vocht en UV-stralen. Net daarom wordt vaak gekozen voor acrylverf bij het schilderen van buitenmuren. Acrylverf houdt vocht komende van buitenaf, zoals regen, tegen. Acrylverf zal je buitenmuren met andere woorden een soort beschermlaagje geven tegen regen.