Je gebruikt het voor de wiellagers, stuurlagers, pedaallagers en de kettingwieltjes van de dérailleur. Afhankelijk van het gebruik moet je deze onderdelen bij een mountainbike één keer per jaar invetten en bij een stadsfiets één keer om de twee jaar.
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen.Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Gebruik absoluut geen siliconenspray. Hoewel het slot wordt gesmeerd, trekt een siliconenspray vuil aan. Een speciale slotspray is vetvrij en trekt daardoor ook geen vuil aan en zorgt ervoor dat de draaiende cilinderdelen en de sluitpallen soepel blijven.
Stuurpen invetten
Om te voorkomen dat de stuurpen vast komt te zitten en/of gaat kraken, is het belangrijk eens per jaar het stuur te verwijderen, schoon te maken en in te smeren met gewoon vet of beter met montagevet.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Wij adviseren om eens per 500 km uw ketting te smeren bij het gebruik van de S100 of Interflon kettingsprays. Spuit dan altijd aan de binnenzijde van de ketting, zodat bij hogere snelheden het kettingvet in de ketting wordt geduwd door de middelpunt vliedende kracht.
De zadelpen smeren kost niet veel moeite, maar voorkomt oxidatie en dus het vast komen te zitten van de zadelstang in het kader van je fiets.
Smeer de binnenkant van het frame (de schacht) in met de juiste montagepasta (regulier of speciaal voor carbon). Smeer ook een klein beetje rond het uiteinde van de zadelpen. Schuif de zadelpen op de juiste hoogte in het frame en draai de boutjes aan met de juiste kracht.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Hoe vaak moet ik mijn fietsketting schoonmaken? Er is geen vast aantal kilometers waarna je de ketting moet schoonmaken/ontvetten. Dit is afhankelijk van het gebruikte smeermiddel en de omstandigheden waarin je fietst.
Slotenonline raadt aan om enkel WD40 te gebruiken voor het smeren van cilinders, sloten en scharnieren. Dit product is siliconenvrij en zorgt dus niet voor een inwendige ophoping van vuil. Bij normaal gebruik, volstaat het om cilinders tweemaal per jaar te smeren.
Teflonolie is ideaal voor het smeren van je fiets. Zo verhinder je mechanische geluiden en bescherm je de mechanische onderdelen van je fiets tegen slijtage.
Over het algemeen zal doodgewone motorolie als smeermiddel voor de fietsketting, net als olijfolie, voor voldoende smering zorgen.
Om deze onderdelen op een juiste manier te onderhouden maakt iedere wielrenner gebruik van een smeermiddel, ook wel bekend als teflonspray. Het smeermiddel voor de fietsketting zorgt ervoor dat de ijzers van de cassette en fietsketting niet droog op elkaar lopen.
Smeermiddel. Voor het smeren van de trapas is het belangrijk dat dit wordt gedaan met smeermiddelen of vetten die tegen vuil en slijtage kunnen. De DPP Chain Lube Wet is hier zeer geschikt voor aangezien het een hoog teflon gehalte heeft dat de smering verbeterd en wrijving aanzienlijk verminderd.
Wel of geen uitsparing: Hoe verder je bekken naar voren is gekanteld (mede door de fietshouding) hoe meer druk er ontstaat op je schaambeen. Deze druk wil je zoveel mogelijk naar de zitbotjes hebben. Om dit voor elkaar te krijgen is het slim te kiezen voor een zadel met een uitsparing.
Gebruik niet te veel. Breng het aan op een doekje en wrijf het leer schoon. Zo voorkomt u aantasting door bijvoorbeeld huidvet. Maandelijks: Om het leer zo lang mogelijk mooi te houden, voor uitdrogen te behoeden en soepel te houden, dient u het zadel eens per maand met zadelvet/dressing in te smeren.
Bij normaal gebruik en als je 'm goed onderhoudt, gaat je fietszadel drie tot vier jaar mee. Op het moment dat er scheuren en barsten zichtbaar worden, vervang je je zadel. Als je je zadel langer gebruikt, gaat het doorhangen waardoor je op de langere afstanden zadelpijn gaat krijgen.
Voor extra comfort kun je een verende zadelpen (laten) monteren. Erg prettig als je vaak over wat minder goed geasfalteerde wegen fietst of over bospaden waar boomwortels voor oneffenheden in de weg zorgen. Met een zadelpen die verende is, zit je stabieler op de fiets en worden schokken beter opgevangen.
MOTORKetting smeren
Het is belangrijk om de ketting minimaal iedere 750km te smeren om roestvorming te voorkomen. Toch wordt geadviseerd om de ketting direct na het rijden te smeren en een nacht te laten aan-drogen. Spuit in dit geval niet te veel per keer. Er zijn verschillende soorten vet te gebruiken.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.