Als u wilt investeren in oldtimers, raden wij u de Porsche 911 van 1965-1980 of de Porsche 924 van 1975-1988 aan. Beide vormen een uitstekend investeringsvehikel voor 2022.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers. Voor deze auto's hoeft dus niet betaald te worden per kilometer.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Volkswagen Polo
De meest waardevaste auto's zijn populaire auto's. De Volkswagen Polo is daarvan een uitstekend voorbeeld. Dit is nieuw nog steeds een zeer gewilde auto en ook als occasion is een Polo enorm in trek.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt. Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn. Begin dit jaar telde Nederland 204.642 personenauto's van minstens dertig jaar oud. 11,7miljoen nieuwere modellen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Proefrit maken
Kijk of alles goed werkt. Let op eventuele slijtage sporen en de algehele indruk van de oldtimer. Let op de besturing, remmen, eventuele roest, beenruimte, de vering, het geluid en het zicht. Vraag altijd om een aankoopkeuring.
Tot juni 2013 bleef het gebruik van een oldtimer met O-plaat verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang en in het kader van een toegelaten manifestatie of om zich naar de toegelaten manifestatie te begeven. Sinds juli 2013 mogen oldtimers dag en nacht rijden.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Einde van de oldtimer
Als de plannen van de Vlaamse regering werkelijkheid worden komt er ook een einde aan de hobby en broodwinning van heel wat liefhebbers van oude voertuigen, aangezien tweedehandse wagens met een diesel of benzine vanaf 2030 niet meer ingeschreven zouden mogen worden.