Nieuwe nummerplaten beginnen binnenkort met "2", maar 2-KAK-123 en 2-NVA-123 mogen niet | VRT NWS: nieuws.
Voor de invoering van de Europese nummerplaat in 2010 werden de letter I, O en Q niet gebruikt, omdat zij zouden kunnen verward worden met de cijfers 1 en 0. De kentekenplaat is gekoppeld aan de titularis (plaathouder) van het desbetreffende voertuig (niet noodzakelijk de eigenaar van het voertuig).
De O als eerste letter is voor opleggers. De M is voor motorfietsen. De V is voor lichte bedrijfsauto's. En de W is voor aanhangwagens.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
T (bvb: T-XAA-001voor taxi's en T-LAA-001voor verhuur met bestuurder), M voor motorfietsen (bvb: M-AAA-001), O (voor oldtimers: bvb: O-AAA-001), Q voor aanhangwagens (bvb Q-AAA-001)
B-platen waren de eerste platen die in 1953 uitkwamen na de geëmailleerde platen. Die waren vooral voor de notabelen, magistraten, dokters enz, want die hadden het geld om met de auto te rijden.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
U koopt blauwe kentekenplaten met uw nieuwe kentekenbewijs bij de erkende kentekenplaatfabrikant. U vindt een erkende kentekenplaatfabrikant met de RDW-locatiewijzer. Geef het nieuwe kenteken ook door aan uw verzekeringsmaatschappij.
Een H-kenteken wordt afgegeven voor historische voertuigen die in Duitsland geregistreerd staan. U komt als Nederlands ingezetene daar helemaal niet voor in aanmerkingen. Vanaf een leeftijd van 30 jaar wordt in Duitsland zo'n kenteken afgegeven en ook met de H op de kentekenplaat als zodanig te herkennen.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
Lichte bedrijfsauto's (tot 3500 kg) V. Zware bedrijfsauto's (boven 3500 kg) B.
Als je je ooit hebt afgevraagd wie er met de nummerplaat “1” rondrijdt; het is niemand minder dan koning zelf.
2-AAA-001: De eerste Belgische autonummerplaat die met een 2 begint, is geperst. Vandaag is de eerste Belgische autonummerplaat geperst die begint met het cijfer 2. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was daarvoor afgezakt naar Sint-Agatha-Berchem bij Brussel.
Ga naar de website van de FOD www.mobilit.belgium.be , rubriek «mijn voertuig, mijn plaat» en tik de gewenste combinatie in. Kijk welke combinaties beschikbaar zijn.
Het gebruik van een Groene Plaat is alleen toegestaan voor voertuigen die tot de handelsvoorraad behoren of voor voortuigen die worden gemaakt of bewerkt.
€23,76 incl B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd. Luxe platen hebben opgelegde plastic letters.
Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Het voornaamste verschil zit hem in de maximumsnelheid van de brommer. Een brommer met een blauw kenteken heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, en een brommer met een geel kenteken kan 45 kilometer per uur.
Je kan hem namelijk gewoon om laten keuren van blauw naar geel kenteken. Wij kunnen jouw scooter of snorfiets 45 kilometer per uur laten rijden zonder concessies te doen aan garantie, betrouwbaarheid of levensduur.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X …
De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Waarom gebruikt de koning nummerplaat AA-86? (en meer feiten over kentekens)