Vaak met makelaar en altijd met een notaris. De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.
Als jij je huis verkoopt, dan betaalt je koper de notariskosten en de registratiebelasting. De verkoopprijs is dus volledig voor jou.
Makelaarskosten
Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen.
Het ereloon van de notaris
Zo beloopt het ereloon op een aankoop van € 125.000 ongeveer 1,3 %, op een aankoop van € 200.000 ongeveer 1 % en op een aankoop van € 250.000 ongeveer 0,9 %.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Bestaande huizen worden vrijwel altijd 'kosten koper' aangeboden. Dat betekent dat de koper verantwoordelijk is voor de kosten die de verkoop met zich mee brengt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting. Deze bedraagt 2% van de koopsom van het huis.
Niet aftrekbare notariskosten voor de particulier:
Ook de kosten die je maakt voor de leveringsakte, geregistreerd partnerschap, huwelijkse voorwaarden, testament, erfrecht verklaring en de kosten voor de afwikkeling van het testament zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Beide partijen betalen alle notariskosten idealiter samen, maar in realiteit moet de uitkopende partij dat bedrag vaak alleen ophoesten.
Moet de koper dan nog iets betalen? De grootste kosten, namelijk de verkooprechten en/of de BTW, de hypotheekrechten, de notariële erelonen en de eigenlijke aktekosten zijn ten laste van de koper.
De kosten voor reclame, beurzen, advertenties, reizen, hotels, representatie, alsmede agentenprovisie en kosten van speur- en ontwikkelingswerk door derden.
Doorgaans betaalt de koper de registratiebelastingen.
De koper blijft de belastingplichtige.
Ze kunnen kiezen voor dezelfde notaris of ze kunnen elk een aparte notaris aanstellen. Als er twee notarissen worden aangeduid brengt dat overigens geen verhoging van de kosten voor de koper met zich. De beide notarissen verdelen het wettelijk vastgestelde ereloon onder elkaar. Ook de verkoper moet niets extra betalen.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Dat de koper de notaris betaalt, betekent niet dat je als verkoper helemaal geen notariskosten hebt. De koper betaalt de kosten die nodig zijn om eigenaar van de woning te worden, zoals de overdrachtsbelasting en de notaris- en Kadasterkosten voor het opmaken van de akten.
De kosten van taxatierapport zijn aftrekbaar wanneer hypotheek bedoeld is voor waardestijging (verbouwing, herstelwerkzaamheden) van het huis, verbetering of aankoop van het huis. Taxatiekosten zijn eveneens aftrekbaar als je door het taxatierapport wilt aantonen dat de toprente kan vervallen.
Overdrachtsbelasting. Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte (in tegenstelling tot die van de hypotheekakte) Kosten van onderhoud en verbouwing. Kosten van een bankgarantie.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Het kosten koper percentage is meestal 5 tot 6% van de aankoopprijs van de woning. De precieze hoogte hangt af van de hoogte van de aankoopkosten en financieringskosten. Bij het berekenen van uw maximale hypotheek, ziet u de kosten koper staan als 'Kosten kopen woning'.
Kosten koper fiscaal aftrekbaar? Een groot deel van de kosten koper is aftrekbaar van de belasting. Het gaat o.a. dan om de kosten voor de hypotheekadviseur, bereidstellingsprovisie, notariskosten voor de hypotheekakte, kadastrale rechten voor de hypotheekakte, taxatiekosten en kosten voor de aanvraag van NHG.
Overdrachtsbelasting betaal je bij de koop van een woning en bedraagt twee procent van de aankoopwaarde voor bestaande woningen. Bepalend voor de hoogte van de overdrachtsbelasting is de waarde van de woning op het moment van verkrijging. Dit houdt in dat de overdrachtsbelasting berekend wordt over de reële koopsom.
Notariskosten koopovereenkomst
De notariskosten voor een koopovereenkomst kunnen verschillen en liggen tussen de €200,- en € 980,-. Vergelijk hier de kosten voor een koopovereenkomst.
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.