In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar.
Honda was de motorleverancier van Red Bull, maar trok zich terug na het jaar 2021, waarin Max Verstappen zijn eerste wereldtitel veroverde. Red Bull is vervolgens een eigen motorfabriek gaan opzetten. Honda bleef daar wel bij betrokken en heeft ook aangegeven Red Bull tot en met 2025 te blijven ondersteunen.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie.
Red Bull Racing krijgt tot en met 2025 de motoren geleverd van Honda, nadat hun samenwerking eigenlijk stopte na 2021. Het oude management van Honda wilde uit de Formule 1 stappen, omdat de kosten te hoog waren geworden.
Honda blijft officieel de motorleverancier van Red Bull Racing en AlphaTauri tot en met het seizoen van 2025. Dat maken de Japanners dinsdag bekend. Afgelopen Formule 1-seizoen werd Max Verstappen kampioen met de F1-motor van Honda in zijn RB16B, maar direct erna was het Honda-feestje alweer voorbij.
Red Bull kondigde begin 2023 aan dat Ford een belangrijke technische partner ging worden. Red Bull Powertrains zou zich voor het grootste deel buigen op de verbrandingsmotor (ICE), terwijl de expertise van Ford goed van pas komt bij de ontwikkeling van alle hybride/elektrische componenten van een moderne F1-motor.
Ford zal nauw samenwerken met Red Bull Racing en AlphaTauri, maar dat betekent niet dat er vanaf 2026 een Ford-motor in de bolide van Verstappen ligt. Red Bull Racing heeft de succesvolle Hondamotor, die Verstappen twee wereldtitels opleverde, doorontwikkeld onder de naam Red Bull Power Trains.
Het F1-seizoen 2023 is inmiddels aanbeland bij de slotfase. De strijd om het constructeurskampioenschap is al gestreden, waarbij Red Bull Racing de hoofdprijs heeft opgeëist. Dat gebeurde in Japan, waar Max Verstappen en Sergio Perez overstapten op hun vierde exemplaar van de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K.
Max Verstappen en Sergio Perez rijden het weekend van de Formule 1 Grand Prix van Japan allebei met een nieuwe Honda-motor. Ze krijgen allebei een nieuwe verbrandingsmotor, evenals een nieuwe turbo, een nieuwe MGU-H, een nieuwe MGU-K en een nieuwe uitlaat.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
Red Bull maakte vrijdag bekend dat het vanaf 2026 de handen ineenslaat met het Amerikaanse Ford, dat als strategisch en motorisch partner aan de slag gaat. Dat betekent dat de krachtbronnen van Red Bull en zusterteam AlphaTauri vanaf 2026 op naam staan van Red Bull Ford Powertrains.
Neiman Marcus Limited Edition Fighter - 9.400.000 euro
Maar het prachtige uurwerkdesign en de slimme marketing, waarbij het model Evolution of the Machine werd genoemd, leidde ertoe dat de motor uiteindelijk honderd keer meer dan de oorspronkelijke prijs opbracht. Daarmee is het de duurste motor die ooit gemaakt is.
Honda NSX
Ook van Honda kreeg Max Verstappen een presentje. De enige sportwagen van de Japanners, de nieuwe versie van de legendarische NSX, staat bij de coureur in de garage. Het model heeft een hybride aandrijflijn die goed is voor zo'n 600 pk. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint hij in ongeveer 3 seconden.
Het Japanse Honda, dat voorheen de motoren leverde, biedt tot en met 2025 nog de nodige technische ondersteuning, maar haakt dan af. Vanaf 2026 gaat Ford samen met Red Bull de hybride motor bouwen die ook in de auto's van zusterteam AlphaTauri komt te liggen.
"Het intellectuele eigendom blijft van hen en zal niet in onze handen komen. Alle Honda-motoren worden nog steeds geproduceerd in Japan en bij onze motorafdeling in Milton Keynes ligt alle focus op 2026. De twee activiteiten zijn dus helemaal van elkaar afgescheiden", verzekert Horner.
Aston-Martin (2023 – )
Op 1 augustus 2022 werd bekend dat Alonso vanaf het seizoen 2023 zal rijden voor Aston-Martin waar hij de opgestapte Sebastian Vettel zal vervangen. Alonso heeft een meerjarig contract getekend bij de renstal.
Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak. Een team mag per auto vier exemplaren gebruiken per jaar.
Momenteel gebruikt het F1-team van Aston Martin motoren van Mercedes. Maar vanaf 2026 switchen ze naar Honda. De Japanners leveren momenteel motoren aan de renstallen van Red Bull en AlphaTauri, maar die gaan in zee met Ford.
In de Quote 500 van 2022 debuteerde Verstappen als rode lantaarndrager op nummer 500, met een geschat vermogen van €120 miljoen.
“De voornaamste sleutelfactor voor deze beslissing was de weg die ingeslagen wordt met de nieuwe reglementen voor 2026: de richting van klimaatneutraal”, legt HRC-president Koji Watanabe uit. “En die richting kwam overeen met het doel van ons bedrijf voor de toekomst. Dat is de doorslaggevende factor.
Het idee achter Red Bull Powertrains was om de door Honda ontwikkelde Formule 1-motoren over te nemen. De nieuwe motorreglementen van 2026 zijn een dagelijks onderwerp van gesprek. Vanaf dat jaar rijdt Red Bull voor het eerst met haar eigen motor, in samenwerking met Ford.
Dat betekent dat de Britse renstal dan ook afscheid neemt van Mercedes. Na 2021, waarin Max Verstappen met Red Bull-Honda de wereldtitel veroverde, besloot het merk de koningsklasse van de autosport vaarwel te zeggen. Honda ging zich focussen op de elektrificatie van haar straatauto's.