De motoren die Fiat in de nieuwe Ducato levert, zijn viercilinder MultiJet's. De 115 (pk) is een 2,0-liter (280 Nm), de 130 en 150 zijn 2,3-liter groot (320 en 350 Nm) terwijl de 180 (400 Nm) 3,0-liter meet.
Er is een nieuwe 115 pk sterke tweelitermotor met het laagste verbruiks- en CO2-emissieniveau, en de nieuwe 177 pk drieliter MultiJet is de krachtigste viercilinder dieselmotor. Verder zijn er twee 2.3-liter motoren: één met 130 pk en één met 148 pk en een turbo met een variabele geometrie.
Allereerst is de keuze van de juiste motor van zeer groot belang. Die moet immers voldoende koppel en vermogen leveren. Denk daarbij aan minstens 120 pk aan vermogen om goed met het verkeer mee te komen.
De Fiat Ducato met 130 multijet diesel motor staat bekend als een betrouwbare auto en motor. Fiat is bij de introductie van de Euro 6D-temp motor overgeschakeld op een andere versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft een heel andere bouw en is hierdoor ook veel minder storingsgevoelig.
Het vermogen en de koppel van de Ducato Electric zijn 90 kW (122 pk) en 280 Nm. Fiat heeft de Ducato Electric wel begrensd op 100 km/u omdat de bedrijfswagen echt geoptimaliseerd wordt gemaakt voor vervoer in de stad. Daarmee heeft de Ducato een indrukwekkende actieradius van 220 tot 360 kilometer op één lading.
Voor de Fiat Ducato distributieriemen geld een vervangingstermijn van 3 jaar (1994-2002) 4 jaar (2002-2006) 5 jaar (2006-heden) of 100.000 km. De meeste campers halen deze kilometers niet, dus meestal is dit dus om de 3-5 jaar.
Wanneer moet een distributieriem vervangen worden voor Fiat Ducato? Wanneer de distributieriem van uw Fiat Ducato niet op tijd vervangen wordt, kan deze knappen, waardoor de motor vastloopt of zelfs grote schade veroorzaakt. Daarom wordt de distributieriem altijd nagekeken bij de grote beurt.
Het merendeel van de campermarkt staat op basis van de vertrouwde Fiat Ducato (al dan niet in de AL-KO variant), dit is voor “de gemiddelde camper” veelal het meest geschikte chassis. Toch bieden andere fabrikanten ook voordelen ten opzichte van de Fiat Ducato.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
De topsnelheid ligt zo rond de 143km/uur, dus bij een vlakke weg zal 130 geen probleem zijn.
Wat zegt PK over een auto? Het zal inmiddels duidelijk zijn dat PK iets zegt over het vermogen en de snelheid van een auto. Zo beschikt de motor van een gemiddelde stadsauto over zo'n 75 PK. Een gezinsauto heeft veelal rond de 150 PK aan vermogen.
Uitgevoerd met de krachtige Fiat 3.0 motor 157 PK automaat.
Half-integraal en integraal campers zijn iets zuiniger en rijden normaliter tussen de 8 en 11 kilometer per liter. De vaak kleinere en lichtere buscampers rijden het zuinigst; hiermee kunt u tussen de 1:9 en 1:13 halen.
Vergeet niet dat de technische staat van de camper veel invloed heeft op de afstand die je ermee kunt maken. Kortom, gemiddeld gezien kun je er van uit gaan dat je met een dieselcamper ongeveer 500.000 kilometer mee kunt maken.
Fiat VS Mercedes
De meeste campers worden zoals gezegd gebouwd op een Fiatchassis. Al jarenlang is Fiat de marktleider op het gebied van onderstellen voor campers en buscampers. Het zijn betrouwbare motoren, en er zijn vele opties beschikbaar, zodat u zo uw ideale camper samen kan stellen.
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
Kwarttarief verdwijnt mogelijk per 1 januari 2026
Tot 1 januari 2026 betalen camperbezitters het kwarttarief. Dit is 25% van het tarief voor wegenbelasting van een personenauto.
Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig. Heeft de motor een afgesloten metalen kap (om te voorkomen dat de motorolie lekt)? Dan heeft u een kettingsysteem.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.