De methodiek is bedoeld om samen te bepalen welke kant je op wilt. Je kiest de instrumenten die daarbij horen en kijkt of ze werken. Daarna bepaal je hoe je verder gaat. Zo verken je – ontdekkend, werkend en lerend – je route.
Voorbeelden van methodieken zijn oplossingsgericht werken, systeemgericht werken en competentiegericht werken. Een programma of interventie is een meer afgebakende vorm van hulp of behandeling voor een afgebakende doelgroep: beschreven is welke methodische elementen in welke volgorde (fasering) ingezet kunnen worden.
Triple-C is een behandelmodel voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen. De drie C's staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Triple-C neemt niet het probleemgedrag, maar de menselijke behoeften als uitgangspunt.
Vormen van begeleiding
Bijvoorbeeld door te oefenen met vaardigheden of het aanbrengen van structuur. Ook praktische ondersteuning is mogelijk, bijvoorbeeld het aanreiken van zaken aan een persoon die aan een rolstoel gebonden is.
Het begrip methodiek verwijst naar het geheel van op theorieën gebaseerde wijzen dat wordt gebruikt om een bepaald doel te bereiken. Methodieken bestaan niet uit één wijze van doen (zoals een methode), maar zijn een combinatie van verschillende wijzen. Vaak worden methode en methodiek met elkaar verward.
Active Support is een stimulerende werkwijze die aansluit op de behoefte en mogelijkheden van de individuele persoon. Een werkwijze waarbij je voortdurend met de persoon bezig bent en zoveel mogelijk kansen schept om de cliënt stap voor stap meer greep te geven op zijn of haar eigen bestaan.
Een aantal voorbeelden van belevingsgerichte zorg: Keuze tijdstip van verzorging. Iedereen heeft een eigen dag-nachtritme. Geen rekening hiermee houden leidt tot problemen en geeft een gevoel in de vrijheid beperkt te zijn.
Bij belevingsgerichte zorg staat vooral de beleving van de cliënt centraal. De zorg houdt in dat geval rekening met de individuele behoefte, waarbij een negatieve ervaring, bijvoorbeeld tijdens een ADL zorg moment dat stress geeft, zoveel mogelijk omgezet wordt in een positieve beleving.
De 4 stappen van Methodisch Werken:
Gegevens verzamelen. Doelen maken en zorg gaan leveren. Doelmatig rapporteren. Evalueren.
methodiek: samenhangende set methoden, of een overkoepelende methode die diverse submethoden omvat. methodologie: hulpwetenschap die de manieren bestudeert waarop problemen moeten worden opgelost; leer van de te volgen methoden; de theorie en principes achter de methode of methodiek.
In de methodologie beschrijf je welke methoden je gebruikt om tot de resultaten (in je scriptie) te komen. Hierbij ga je in op: Het soort onderzoek – kwalitatief of kwantitatief onderzoek. De dataverzamelingsmethoden – deskresearch of fieldresearch.
Te denken valt aan de acht-stappen-dans: positieve benaderingswijze, focussen op de mogelijkheden van de cliënt, complimenten geven, schaalvragen stellen, toekomstgerichtheid etc. Door deze vaardigheden actief in te zetten is De-Bruggen van mening dat dit de samenwerking met de cliënt ten goede komt.
Methodisch handelen = het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat men voor ogen heeft. Methodisch handelen is een proces, dat zowel doen als denken omvat.
Een-op-een-begeleiding (tutoring)
Bij een-op-een-begeleiding geeft een leerkracht/docent, onderwijsassistent/instructeur of een andere volwassene een leerling intensieve individuele begeleiding.
Het kan gaan om meer of minder intensieve vorm van begeleiding. Ook kan de behoefte aan begeleiding verschillen per leeftijdsfase. Begeleiding is hulpverlening die gericht is op ondersteuning bij de huidige situatie en die tot doel heeft om het bestaande niveau van functioneren te behouden.
Bij behandelen gaat het om de inzet van gerichte en bewezen werkzame behandelingen of onderzoek, met diagnostiek of gedragsverandering als doel. Voorbeelden zijn traumaverwerking, onderzoek naar ADHD of systeemtherapie. Bij begeleiden gaat het om de ondersteuning van jeugdigen en/of zijn netwerk in het dagelijks leven.
De methodiek
Geef me de 5 is een unieke methodiek die antwoord geeft op al jouw vragen rondom autisme en je echt verder helpt! Het is ontwikkeld door autisme-deskundige Colette de Bruin. Door haar ervaring als pleegouder en professional, heeft zij alle facetten van autisme gezien.
Ook zijn er begeleidingsmethodieken specifiek voor ouderen met een verstandelijke beperking, bijvoorbeeld belevingsgerichte ouderenzorg. Belevingsgerichte ouderenzorg houdt in dat je bij de ondersteuning en begeleiding aansluit op de persoonlijkheid, belevingswereld en wensen en behoeften van de oudere.
Wat is driehoekskunde? Driehoekskunde benadrukt het belang van een goede basis in de driehoek cliënt-ouders-zorgprofessional. Die is noodzakelijk om je kind of familie aan professionals te kunnen toevertrouwen. Pas dan is het veilig voor hem of haar om eigen keuzes te maken.