Welke letters leert je kind in kern 1? In kern 1 van
In kern 1 leren de kinderen de letters p, aa, r, e, v. Met deze letters en de letters van de vorige kern kunnen ze nu al zinnen en korte tekstjes lezen. Ze oefenen dit dagelijks met het boekje Veilig & vlot.
De eerste letters die je kind leert zijn de letters i, k, m, s. Ook leert je kind in kern start om met die letters korte woordjes te maken en te lezen zoals: ik, kim en mis.
In kern 3 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters d, oe, z, ij en h. De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit van één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee.
Welke letters leert je kind in kern 2? In kern 2 leren de kinderen de volgende vijf letters: n, t, ee, b en oo. Sommige kinderen verwarren de b met de d (de d wordt in kern 3 geleerd). De kinderen leren daarom nu al als geheugensteuntje dat je de b eruitziet als een been dat tegen een bal schopt.
Welke letters leert je kind in kern 4? De nieuwe letters in kern 4 zijn: w, o, a, u, j. In de vorige kern hebben de kinderen al de gelegenheid gekregen om naast woorden zoals 'doek' en 'ijs' ook eens woorden zoals 'spaar' en 'vrij' te lezen. Het is geen probleem als je kind dat nog moeilijk vindt.
De nieuwe letters in kern 5 zijn: eu, ie, l, ou en uu. Voor sommige kinderen zijn de 'eu', 'ie' en 'ou' best lastig. We besteden daarom veel aandacht aan die letters en herhalen ze iedere dag.
In kern 7 leren kinderen clusterwoorden zoals brug, slot, fiets en hert lezen en spellen. Vanaf dag tien wordt het lezen en spellen van woorden met sch geïntroduceerd. Met de pijlenopdracht herhalen de kinderen deze vaardigheden. Ze stellen bij de eerste opdracht woorden samen met clusters of met sch.
Schrijven in groep 3: woordjes maken
Vaak gaan leren lezen en leren schrijven hand in hand. Dus ik, maan, roos, vis (en de eigen naam) zijn vaak de eerste woordjes. Het is heel leuk om letters die je net kunt lezen, meteen ook zelf te mogen schrijven.
In het begin lezen kinderen letter voor letter. Door de letters hardop te zeggen, horen ze welk woord er staat. Dit werkt vooral bij woorden waarbij de klanken van de verschillende letters samen hetzelfde klinken als het hele woord.
De meeste kinderen leren lezen in groep 3 van de basisschool. Eerst zijn dit korte, klankzuivere woordjes. Vanaf groep 4 neemt de gemiddelde lengte van woorden en zinnen toe en worden het taalgebruik en de verhaallijnen complexer. Daarnaast is er meer aandacht voor begrijpend lezen.
Laat de kinderen vooral lekker groot werken, dit past bij de motorische ontwikkeling van een kleuter. Je kunt er voor kiezen om de hele klas dezelfde letter aan te bieden, maar je kunt ook aansluiten bij de interesse van het kind, en 'zijn letter' of de eerste letter van de naam van papa te kiezen.
Wat leert je kind in kern 6? In kern 6 worden de letters g, au, ui, f en ei geleerd. Dit zijn de laatste letters die dit schooljaar aan bod komen. De letters 'ui' en 'ei' worden nog wel eens verkeerd geschreven.
Als je kind start in groep 3, zorgt de leerkracht ervoor dat je kind eerst alle letters kan lezen en schrijven. Na de kerstvakantie kennen de meeste kinderen alle letters. Ook de tweetekenklanken, zoals de ui en de ou, zijn dan bij de meeste kinderen bekend. Je kind kan dan al korte verhaaltjes zelfstandig lezen.
In groep 3 leert een kind lezen. Scholen gebruiken hiervoor vaak een methode, zoals 'Veilig Leren Lezen'. Al in de eerste schoolweek leren kinderen korte woorden lezen, zoals: 'pop', 'hek' en 'bus'. Dit zijn 'klankzuivere' woorden: elke klank heeft een eigen letter.
Letters en woorden lezen in kern 6
De letters g, au, ui, f en ei worden geleerd. Dit zijn de laatste letters die dit schooljaar aan bod komen.
Ze kennen ongeveer 12 letters, kunnen hakken (boom = b-o-o-m), plakken (b-o-o-m = boom), rijmen, woordbeelden vergelijken (poes-loes) en herkennen een aantal woorden. Het zijn de kinderen die, als de school werkt met de methode Veilig Leren Lezen, in groep 3 de Maanlijn volgen.
Leren lezen staat centraal in groep 3. Op de eerste schooldag leert je kind al zijn eerste woordje lezen en aan het einde van groep 3 moeten de kinderen alle letters (klanken) kennen en moeten ze al lekker vlot kunnen lezen. Een flinke uitdaging, die de meeste kinderen maar al te graag aan gaan.
Vanaf eind groep 3 en in groep 4 leren kinderen dan aan elkaar schrijven en komen de hoofdletters erbij. In groep 3 schrijven kinderen meestal nog niet met een pen, maar met een speciaal (ergonomisch) schrijfpotlood.
In groep 4 verbeteren kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen). Halverwege groep 4 heeft een leerling gemiddeld AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4.
10 schrijft: 'Voor een goede leesstart is het nodig dat kleuters eind groep 2 minimaal vijftien letters kennen'. Laten we 'eind groep 2' nu eens op 6;0-0 stellen, dan betekent dat dat het kind tussen 4;0-0 en 6;0-0 volgens Ahlers ongeveer vijf lettertekens erbij zou moeten leren.