Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Daarbij horen de stappen die hij zet om het leerdoel te bereiken, zoals: Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, Verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis.
Ook samenvatten wordt als leerstrategie afgeraden en dan voornamelijk vanwege het feit dat het correct aanleren van de vaardigheid 'samenvatten' veel tijd en moeite kost. In de praktijk wordt die tijd en ruimte vaak niet geboden.
Cognitieve leerstrategieën gaan over informatieverwerking waarbij nieuwe informatie wordt gekoppeld aan bestaande kennis. Hierbij valt te denken aan: herhalen, relateren, concretiseren, toepassen, analyseren, structureren en selecteren.
De cognitieve stoornissen kunnen verschillende domeinen betreffen: complexe aandacht, executieve functies, leervermogen en geheugen, taal, perceptueel-motorisch en sociaal-cognitief.
Motivationele/ affectieve leerstrategieën gaan over motivatie voor leren en over het tonen van doorzettingsvermogen.
Schakel je voorkennis in en vraag je luidop af of je over dit onderwerp al iets weet. Wanneer je nieuwe informatie kan koppelen aan informatie uit je langetermijngeheugen, verwerk je de leerstof meteen actief en ga je die ook beter onthouden.
Wat is de Cornell Methode? De Cornell Methode is een actieve leerstrategie waarbij leerlingen het belangrijkste uit jouw instructie, een video of het lesboek halen. De Cornell Methode is een samenvatting. Een manier van samenvatten die WEL werkt!
In het meest effectieve leerproces doorloop je dus alle vier de leerstijlen "met de klok mee". Je voorkeursleerstijl is dan de leerstijl waar je bij voorkeur mee begint in een leerproces. De 4 leerstijlen van het leerproces zijn volgens Kolb alle vier even belangrijk voor een compleet en rijk leerproces.
Wanneer je iets wilt hebben in een onderhandeling dat de ander niet wil geven, probeer het dan niet in een keer te grijpen maar beetje bij beetje. Dit heet de salami-techniek.
Over het algemeen is leer steviger dan stof en zijn de meeste leersoorten bestand tegen krasjes. Een goede keuze dus. We hebben het dan wel over het soort leer met een goede afwerking en beschermlaag. Ook is een leren bank beter te reinigen dan een stoffen bank.
Er is ook onderzoek gedaan naar het perfecte tijdstip om te studeren. Daaruit blijkt dat je het beste kunt studeren tussen 11:00 's ochtends en 21:30 's avonds. Dat is niet geheel verrassend. 's Ochtends heb je namelijk even nodig om op te starten. Vanaf een uur of 11 ben je wakker genoeg om een goede start te maken.
Een volledige dag komt gemiddeld overeen met 6–8 uur kwalitatief werken en een halve dag gemiddelde met 3–4 uur kwalitatief studeren. Je voorbereidend werk niet meegerekend natuurlijk. Drie avonden van twee uren kan je bijvoorbeeld als een dag rekenen. Maar je kan ook meteen in halve en volledige dagen tellen. >
Er zijn in de onderwijswereld drie leertheorieën die vaak met elkaar in oorlog lijken te zijn: cognitivisme, constructivisme en behaviorisme.
Wat is zelfgestuurd leren? Zelfgestuurd leren houdt in dat leerlingen eigen leerdoelen stellen, vervolgens het leerproces opstarten, dit proces voortdurend bewaken en bijsturen, controleren en evalueren.
Metacognitie en zelfregulerend leren zijn erop gericht leerlingen zelf concreter te laten nadenken over hun leerproces. Vaak krijgen ze speciale programma's aangereikt om te leren hoe ze hun leerproces kunnen plannen, monitoren en evalueren.
Regelmatig bewegen verbetert namelijk de cognitieve functies in je brein. Niet alleen wordt het motorische gedeelte in de hersenen geprikkeld, maar ook de gebieden die te maken hebben met geheugenprocessen. Hierdoor krijgen je geheugen, leervermogen en concentratie een boost!