Een kind van 1,5 jaar kent minimaal 5 woordjes, bijvoorbeeld 'mama', 'papa', 'eten'. Een kind van 2 jaar oud spreekt in zinnetjes van 2 woordjes, bijvoorbeeld 'koek hebben', 'poes ook'. Eén enkel woord kan verschillende betekenissen hebben (één-woordzinnen).
6 tot 12 maanden
En soms klinkt het al alsof uw baby 'papa' of 'mama' zegt in zo'n brabbelreeks. Wij interpreteren 'mamamamama' als: het kindje zegt al 'mama'! Vanaf een maand of 8 gaat de baby opzettelijk communiceren. Het begrijpt het verband tussen zijn gedrag en uw reacties.
Elk kind is anders, maar als een baby op 12 tot 15 maanden nog niet "mama" of "papa" zegt , bespreek dit dan met uw kinderarts. De meeste artsen verwachten dat kinderen die woorden tegen die tijd onder de knie hebben; voor degenen die dat niet hebben, kan een gehoortest of logopedie worden aanbevolen.
Kinderen kunnen in deze periode plotseling iets zeggen zonder uitleg of inleiding, en verwachten dan dat de ander dit meteen begrijpt. Rond de 2e verjaardag mag je van je kind verwachten dat het zich met 2 woorden duidelijk kan maken. Het is niet erg als je kind dan nog letters weglaat of verkeerd uitspreekt.
Er is sprake van bredere ontwikkelingsproblematiek, waardoor het kind er langer over doet om de functie van taal te ontdekken en gebruiken taal daarom nog weinig op jonge leeftijd. Ongeveer 10 tot 15% van de tweejarigen is wat later met praten zonder dat er verder iets aan de hand is. Dat stelt misschien wat gerust.
Hoewel dit voor sommige ouders een bron van zorg kan zijn, is het belangrijk om te onthouden dat alle kinderen zich in een ander tempo ontwikkelen. Volgens het National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (NIDCD) is ongeveer 15 procent van de kinderen tussen de 18 en 24 maanden oud laat met praten .
Sommige kinderen zijn laat met praten. Ze beginnen bijvoorbeeld pas op 3-jarige leeftijd met het praten in zinnen. Er is dan sprake van een vertraagde taalontwikkeling, wat niet perse problematisch hoeft te zijn. Bij andere kinderen verlopen stukjes van de taalontwikkeling anders dan gemiddeld.
Rond de leeftijd van twee jaar heeft uw kind waarschijnlijk een kernwoordenschat opgebouwd van ongeveer een tot tweehonderd woorden , en heeft geleerd om twee woorden aan elkaar te verbinden. Het is belangrijk om te onthouden dat kinderen in deze fase woorden vaak niet duidelijk uitspreken, en dat dit volkomen normaal is.
Ongeveer tussen de 20 en 24 maanden kan je peuter leren om twee woorden te combineren en zinnetjes te zeggen als “niet slapen” en “meer water”.
Samen spelen is een goede manier om veel met elkaar te praten.Ook spelletjes waarbij je doet alsof, zijn heel goed voor de taalontwikkeling. Verder zijn er veel spelletjes waarbij je kind woorden leert en leert nadenken en onthouden, zoals lotto en memory. Laat je kind ook veel met andere kinderen spelen.
Dit gebeurt meestal vanaf 18 maanden. In deze twee-woordzinnen worden alleen de twee belangrijkste woorden uitgesproken. Hij kan bijvoorbeeld zeggen 'Papa auto' en bedoelen 'Papa, ik wil met de auto' of 'Dat is papa's auto'. Je kindje gaat in deze periode ook steeds meer woorden begrijpen.
Casares suggereert ook een meer primaire reden waarom "dada" vaak de eerste woord eer krijgt. "Sommige taalkundigen theoretiseren [dat] baby's 'dada' zeggen voordat ze 'mama' zeggen , omdat ze moeder in eerste instantie niet als iets aparts van zichzelf identificeren ," legt ze uit. "In plaats daarvan worden hun identiteiten samengevoegd."
Probeer te knikken, te glimlachen en naar uzelf of uw partner te wijzen terwijl u "dada!" herhaalt. Door hen te imiteren, kunt u hen aanmoedigen het opnieuw te zeggen. U kunt ook reageren alsof uw kind "dada" op een betekenisvolle manier heeft gezegd door naar hen toe te komen, naar hen te kijken, met hen te praten, te vragen wat ze nodig hebben en te glimlachen.
Vanaf 7 maanden
Ook kunnen kinderen al betekenisvolle gebaren gaan maken, zoals zwaaien, wijzen, ja knikken en nee schudden, of gebaren bij liedjes.
Het is heel makkelijk te verklaren waarom je baby eerder zijn vader roept. Het woordje 'papa' heeft namelijk in de meeste talen makkelijkere klanken en is daarom makkelijker uit te spreken voor je baby. Woordjes met 'puh' zijn makkelijker en 'mama' is nét iets moeilijker, dus zie het zeker niet als een afwijzing.
De meeste baby's beginnen te brabbelen vanaf de vierde maand , maar uw kleintje zal zijn repertoire aan geluiden nog vele maanden blijven ontwikkelen.
Eigen naam zeggen
Dat verschilt ook per kind, maar je kunt het verwachten vanaf ongeveer achttien maanden. Het kan ook best een paar maanden later zijn. Of misschien heeft jouw kind wel een heel ander woord bedacht waar hij zichzelf mee aanduidt. Dat is allemaal oké.
Een 22 maanden oude peuter die niet praat of weinig woorden zegt, is een reden om in ieder geval advies te vragen aan een logopedist. Peuters die langzaam praten op 22 maanden lopen het risico om laat te gaan praten. Op 22 maanden zegt een peuter doorgaans tussen de 120 en 399 woorden .
Rond de leeftijd van 1 jaar wijst je kind bijvoorbeeld naar alles om zich heen. Reageer enthousiast en benoem wat je kind ziet. Door het kind nieuwe dingen te tonen, zal het zin krijgen om zelf op ontdekking te gaan. Toon je kind bijvoorbeeld dat met een druk op de lichtknop de lamp licht gaat geven.
De meeste kinderen experimenteren op tweejarige leeftijd met onomatopee (oftewel het gebruiken van woorden die geluiden beschrijven, zoals "piep piep!") en beginnen vragen te stellen ("Waar is Dada?"), maar verbaal gevorderde kinderen kunnen al langere zinnen spreken met veel werkwoorden , zoals "Ik speelde en ik sprong en ik zong!", zegt Fujimoto.
Als jouw kind van 2 of 3 jaar nog niet praat, dan kun je jouw zorgen uitspreken op het consultatiebureau. Zij kunnen het dan samen met jou in de gaten houden. Bij elke afspraak zal aan je gevraagd worden welke woordjes je kind zegt en wat je kind al begrijpt.
Houd ze in de gaten, want ze zullen binnenkort deze 34 maanden oude mijlpalen bereiken: Spreken. Tegen deze tijd zouden vreemden de meeste woorden van uw kind moeten kunnen verstaan, wat waarschijnlijk ergens tussen de 200 en 450 ligt.
Kenmerken van dysfasie zijn: Een kind met dysfasie begrijpt anderen wel, maar praat zelf erg weinig of erg slecht. Het kind moet zoeken naar de juiste woorden en zegt dan net iets anders dan het had bedoeld. Het uitdrukken van gedachten en gevoelens gaat moeizaam.
Het is belangrijk om op te merken dat non-verbale autisme niet betekent dat een kind nooit zal spreken . Met vroege interventie en de juiste ondersteuning kunnen sommige non-verbale kinderen grote vooruitgang boeken in hun communicatievaardigheden. Ze kunnen mogelijk ook een vorm van gesproken taal ontwikkelen.
'Laat beginnen praten' kan dus verschillende oorzaken hebben. Vaak is er niets aan de hand en gaat het gewoon om een kind dat wat meer tijd nodig heeft. Maar het kan ook een eerste signaal zijn van een bredere ontwikkelingsproblematiek. Om die reden is vroegtijdige erkenning van taalproblemen heel belangrijk.