Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding. Vanaf 55 jaar verschuift de interesse naar het boeken van vakanties. Overigens worden vakanties ook steeds vaker online geboekt.
De meeste kleding wordt gehaald uit China (2,4 miljard euro) en Duitsland. Daarna volgen Bangladesh, Turkije en België. Schrijft CBS in de 'Handel in goederen met een grote milieuimpact' longread, 2021. Data: CBS, Eurostat.
Consumenten van rond de dertig zijn voor e-fashionondernemers de aantrekkelijkste groep. In opdracht van PayPal heeft onderzoeksbureau Ipsos een onderzoek gedaan onder bijna 800 Nederlanders vanaf achttien jaar.
E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen
Vooral 25- tot 45-jarigen kopen via internet; in 2020 kocht 86 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65-plussers. Winkelde in de eerste helft van 2020 59 procent van de 65- tot 75-jarigen online, in 2019 was dat nog 45 procent.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Online shoppers van 12 jaar of ouder kochten in 2019 het vaakst kleding of sportartikelen (55 procent), reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent). Maaltijden bestellen bij een restaurant, fastfoodketen of een organisatie die maaltijden bezorgt, werd door 35 procent gedaan.
Nederland behoort tot de top vijf landen waar online winkelen het meest populair is. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken en Luxemburg hebben mensen nog vaker aankopen gedaan bij webshops. De Verenigde Koningen spant de kroon, want daar winkelde 82 procent van de bevolking online in 2017.
In de kledingkast van de gemiddelde Nederlander vind je 173 kledingstukken, staat in een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar van die 173 kleren liggen gemiddeld 50 stuks al meer dan een jaar ongebruikt in de kast.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
De prijzen gaan omhoog, de kwaliteit gaat omlaag
Bij merkkleding wist je altijd meteen dat het goede kwaliteit kleding was. De grootste merken in de kledingindustrie hebben hun merk opgezet met de beste designers en de beste materialen, en daar waren de prijzen ook op gebaseerd.
Gemak motiveert
'Altijd (24/7) kunnen winkelen', blijkt de belangrijkste motivatie (genoemd door 68 procent van de respondenten), gevolgd door lagere prijzen (55 procent). Voor een gevoelige categorie als consumentenelektronica gaf 64 procent van de ondervraagden aan de prijs als belangrijkste motivatie te zien.
Antwoord. Correct zijn: een vijftigplusser, een 50-plusser en een 50+'er.
Ouderen, senioren, 50-plussers?
Werken, studeren, kinderen opvoeden, familieleden verzorgen, investeren in sociale contacten, sporten en een streepje cultuur meepikken. We doen heel wat in de loop van een dag. Als we ouder worden, verandert die tijdsbesteding. Aan sommige activiteiten gaan we meer of net minder tijd besteden.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Brood 1,39 miljard euro. Frisdrank 911 miljoen euro. Zoute snacks 630 miljoen euro. Melk 587 miljoen euro.
Met afstand staat op plaats 1 een product dat verder niet veel met tech te maken heeft: Coca-Cola. Wereldwijd worden er dagelijks bijna 1,8 miljard glazen Cola gedronken.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.