Welke leeftijdsgroep is het meest actief op Facebook? Als we naar de statistieken van Facebook kijken, zien we dat de meeste gebruikers wereldwijd tussen de 25 en 34 jaar oud zijn. De 18-24 jarigen zijn ook zeer actief op het platform, gevolgd door de 35-44 jarigen.
Facebook vereist dat iedereen ten minste 13 jaar oud moet zijn om een account te maken (sommige regio's zoals Zuid-Korea, Spanje of Quebec hebben andere leeftijdsvereisten). Een account maken met valse gegevens is een schending van onze voorwaarden.
Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er in 2022 zo'n 10,3 miljoen Nederlanders op Facebook. Dit is 87.000 mensen minder dan het jaar ervoor. Daarvan zit iets minder dan de helft dagelijks op de site.
Rond de leeftijd van 20 jaar zien we een omslagpunt en vindt er in gebruik een overstap plaats van Instagram naar Facebook. In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent).
Uit een Comscore-rapport blijkt dat momenteel 32.5% van de TikTok-gebruikers in de leeftijdscategorie tussen de 10-19 jaar. De tweede meest populaire leeftijdsgroep is 20-29, met ongeveer 29.5%, gevolgd door 30-39 met 16.4%. Ongeveer 13.9% van de gebruikers van TikTok is tussen de 40 en 49 jaar.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
De meeste kinderen kijken dagelijks YouTube (65 procent) en televisie (55 procent). Aan YouTube en YouTube Kids besteden kinderen gemiddeld 28 minuten per dag. 9 procent zegt dat hun kind meer dan een uur per dag aan Youtube besteedt. Aan televisiekijken besteden kinderen gemiddeld 22 minuten per dag.
Facebook is met bijna drie miljard leden wereldwijd ontzettend populair. U gebruikt dit sociale netwerk om in contact te komen en blijven met bekenden, maar ook om mensen op te sporen en spelletjes te spelen. U kunt er een eigen pagina aanmaken met allerlei informatie, zoals foto's en berichtjes.
Facebook geeft mensen niet de mogelijkheid om te zien wie hun profiel heeft bekeken.
Nee, Facebook laat mensen niet weten dat je hun profiel hebt bekeken. Externe apps bieden deze functie ook niet.
Facebook is het meest gebruikte social media platform in Nederland. Maar liefst 72 procent van de internetgebruikers in ons land maakt er gebruik van. Het is niet alleen het meest gebruikt, maar ook het meest geliefd.
Inmiddels gebruikt nog geen 20 procent van de Nederlandse jongeren Facebook. Dat aantal is echter nauwelijks veranderd. De daling van het Facebookgebruik wordt vooral veroorzaakt door het afnemend gebruik onder 20-29-jarigen. Het dagelijks gebruik in die leeftijdscategorie daalde van 60 procent naar 48 procent.
De afname in het gebruik van Facebook is vooral te zien onder jongeren. Binnen de leeftijdsgroep 15 tot 19 jaar is een daling van 27% te zien. Ook onder de 22 tot 29 jarigen daalde het gebruik van dit platform. Het aantal gebruikers binnen deze groep is met 22% afgenomen.
Afgelopen jaar daalde het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren van 15 tot 19 jaar van ongeveer 25 naar circa 19 procent, zo blijkt uit het onderzoek van Newcom onder 7100 Nederlanders.
Facebook heeft het afgelopen jaar bijna een half miljoen gebruikers verloren. 9,9 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, zo'n 5 procent minder dan vorig jaar toen nog 10,3 miljoen Nederlanders het platform gebruikten.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
Netflix wordt nog altijd het meest gebruikt door jongeren: gemiddeld kijkt 84%. Wel zien we dat in vergelijking met twee jaar geleden dit percentage fors is gezakt (was 92%). Vooral Millennials haken af bij Netflix. Andere diensten noteren een toename (zie whitepaper).
Vanaf welke leeftijd mag je kind een account op sociale media? De meeste sociale media, zoals Instagram, Facebook en WhatsApp hanteren het beleid dat kinderen jonger dan 16 jaar toestemming van hun ouders nodig hebben. Voor Twitter, TikTok en Snapchat is de minimale leeftijd 13 jaar.
Net als vorig jaar is TikTok de grote winnaar van het Nationale Social Media Onderzoek. Met bijna een verdubbeling van het aantal gebruikers zit het platform nu op 3.000.000 leden. Ook het dagelijkse gebruik van de app is gestegen met 765.000 actieve leden.
Zo luidt een bekend Nederlands gezegde. Immers, wie investeert in de jeugd kan hier in de toekomst profijt van hebben. Dat onderschrijft de gemeente Goeree-Overflakkee ook, daarom is er volop aandacht voor de jeugd.
Hoe oud zijn jongeren? Volgens de Van Dale zijn jongeren tussen de 16 en 30 jaar oud. Het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruikt de term voor alle mensen van 0 t/m 25 jaar. Het is dus belangrijk om zelf na te denken wie jouw jongeren als doelgroep zijn.
Facebook. Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld.