Tussen 6 en 9 maanden leert je kind een voorwerp van de ene hand in de andere hand overpakken en ronddraaien. Hij of zij gebruikt steeds meer de vingertoppen. Je kind gaat voorwerpen verder verkennen door zijn of haar fijne motoriek te gebruiken: met de vlakke hand tegen dingen slaan.
Tussen twee en vier jaar leert je kind stap voor stap om kledingstukken los te maken, een rits te openen en een jas los te maken. Als je kind tussen drie en vier jaar is, gaat het knopen losmaken en kleren aantrekken, soms nog verkeerd om. Je kind leert schoenen aan te trekken, maar verwisselt ze vaak nog.
Ontwikkelingsmijlpalen van drie tot vijf maanden
Voor de fijne motoriek kunnen kinderen bijvoorbeeld een touwtje vastpakken en eraan trekken, een blok vasthouden en hun armen omhoog strekken naar een speeltje terwijl ze op hun rug liggen.
Sport en beweging
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen.
Als je kind vier jaar oud is kan hij al veel: steeds beter binnen de lijntjes kleuren, een papier in een driehoek vouwen en een beker melk inschenken zonder te morsen. Natuurlijk gaat het soms mis, misschien kan je hem dan even helpen.
2 tot 3 jaar Vanaf de tweede verjaardag zal het kind meer gecontroleerde bewegingen gaan maken, waarbij ook de basiskrabbels zichtbaar worden: losse lijn, recht kruis, rondje, vierkant, driehoek en schuin kruis. Deze zijn uiteraard niet perfect, maar wel duidelijk herkenbaar.
Het is een van de vele ontwikkelingsmijlpalen die kinderen doorgaans bereiken tussen de leeftijd van drie en vijf jaar, maar experts raden af om kinderen expliciet te vragen om binnen de lijntjes te kleuren , omdat dit de activiteit saai kan maken. Als uw kleuter nog steeds aan het krabbelen is, hoeft u zich geen zorgen te maken!
Fijne motoriek. Vouwen, Knippen, plakken, kleuren, tekenen, kralenplank, bouwen met constructiemateriaal, kralen rijgen, puzzelen. Een goede fijne motoriek is belangrijk voor elk kind, niet alleen op school maar ook bij alledaagse bezigheden zoals eten met bestek, aankleden en veters strikken.
Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor iets langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden.
Rond zijn eerste verjaardag begint je kleintje belangstelling te krijgen voor een bal. Hij gaat proberen de ogenschijnlijk onduidelijke bewegingen van een bal onder controle te krijgen met gooien en schoppen. Pas in een later stadium, tussen 3 en 4 jaar, is zijn motoriek zover ontwikkeld dat hij ook kan leren vangen.
Terwijl 3-jarigen eenvoudige vormen kunnen kopiëren en bescheiden torens kunnen bouwen, gaan 4-jarigen over op complexere taken. Het vermogen om scharen te gebruiken is dus een onderscheidende vaardigheid die zich rond de leeftijd van vier jaar ontwikkelt.
In de loop van de basisschool worden de fijne bewegingen van je kind steeds beter. Je kind leert bijvoorbeeld tekenen, schrijven, en met mes en vork eten.
Kinderen zijn er vaak tussen de 21 en 30 maanden klaar voor om te leren bepaalde soorten schoenen (met wat hulp) aan te trekken. Zelf sokken aandoen duurt wat langer: meestal leren kinderen dit tussen de 36 en 44 maanden.
Het kind moet zo zitten dat het zijn armen vrij kan bewegen en de blokjes gemakkelijk kan hanteren. Bij uitvoering met 18 maanden legt de onderzoeker vier blokjes tegelijk voor het kind op tafel neer. Bij uitvoering met twee jaar legt de onderzoeker zes blokjes tegelijk voor het kind neer.
Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden. Wanneer het even niet lukt, kan dat frustrerend zijn voor je peuter. Driftbuien zijn dan ook heel normaal in deze fase.
Wanneer kinderen van deze leeftijd een bal vangen klemmen ze hem tegen de borst. Tussen het derde en vierde jaar ontwikkelt je kind een voorkeur voor de linker- of de rechterhand. Ze kunnen een verticale lijn of cirkel tekenen. Ook knippen lukt al een beetje en ze beginnen mensen te tekenen.
De meeste kinderen van deze leeftijd beginnen meer onafhankelijkheid, zelfbeheersing en creativiteit te ontwikkelen . Ze zijn tevreden om langere tijd met hun speelgoed te spelen, willen graag nieuwe dingen proberen en als ze gefrustreerd raken, zijn ze beter in staat om hun emoties te uiten.
Je kind is leergierig en kan trots laten weten welke kleuren hij kent en hoever hij kan tellen. Hij 'tekent' zijn naam graag, soms met letters in spiegelbeeld. Hij vraagt je de oren van het hoofd met 'waarom dit' en 'waarom dat'. Kinderen van 4 jaar hebben moeite met tijdsbesef en opeenvolgende gebeurtenissen.
Verven kan bijdragen aan de ontwikkeling van de fijne motoriek van kinderen. Door met penselen te werken en verf te mengen, kunnen kinderen hun fijne motoriek verbeteren, zoals het vasthouden van een pen of potlood.
Op 4-jarige leeftijd werken kinderen met meer doel en kunnen ze herkenbare plaatjes gaan tekenen naarmate ze meer controle krijgen over de markeringen. Ze kunnen bijvoorbeeld een cirkel tekenen met twee stippen voor ogen en vier lijnen die armen en benen voorstellen, of lange lijnen die uit een cirkel steken om de zon voor te stellen.
Op de leeftijd van vier of vijf jaar beginnen kinderen met het schrijven van letters.
De meeste kinderen van deze leeftijd weten dat geschreven symbolen berichten vertegenwoordigen en zijn misschien geïnteresseerd om zelf te schrijven. Een van de makkelijkste manieren waarop kinderen leren hoe ze letters moeten schrijven, is door ze te beginnen traceren.
In welke ontwikkelingsfase hij/zij zich bevindt. Gebruik van primaire kleuren (rood, geel, blauw en groen) zie je vooral bij kinderen tot vier jaar. Hoe ouder het kind, hoe meer realistisch het kleurgebruik. We hebben allemaal wel periodes dat we voorkeur hebben voor een bepaalde kleur.