Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
De externe analyse wordt ingezet om kansen en bedreigingen op te sporen binnen de externe bedrijfsomgeving. Deze kansen en bedreigingen vormen samen met de interne analyse de situatieanalyse wat weer de invoer voor een SWOT-analyse is. De uiteindelijke strategie van een onderneming wordt hierop gebaseerd.
Analyse is het ontleden van een bepaald (denk)object tot de constituerende elementen. Het is een wetenschappelijke methode om data, objecten en materie systematisch te onderzoeken.
Met de interne analyse biedt je de lezer een beeld over hoe het bedrijf functioneert en waarom dit zo is. De externe analyse is de analyse van de externe omgeving van een bedrijf en geeft inzicht in wat voor wereld of context deze opereert.
Een SWOT-analyse helpt u sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen voor een specifiek project of uw algemene bedrijfsplan te identificeren. Het is een tool die uw team kan helpen strategisch te plannen en de markttrends voor te blijven.
Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Een persoonlijke SWOT-analyse is een 2 bij 2 tabel met vier categorieën: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Valkuilen. Met een persoonlijke SWOT-analyse weet je waar je goed en minder goed in bent en ontdek je kansen voor je carrière. Daarnaast weet je wat je valkuilen zijn.
De externe analyse bestaat uit een meso-analyse en macro-analyse. Een meso-analyse onderzoekt de directe omgeving van de organisatie. Een macro-analyse onderzoekt bredere maatschappelijke krachten die de markt beïnvloeden, zoals de trends en ontwikkelingen buiten de bedrijfstak.
Interne analyse is het proces van het onderzoeken van uw eigen capaciteiten, middelen, prestaties en doelen . Het helpt u te identificeren waar u goed in bent, wat u moet verbeteren en wat u wilt bereiken. Externe analyse is het proces van het scannen van de omgeving, de markt, de concurrenten en de klanten.
Het externe doel is de theoretische of praktische bijdrage die het onderzoek beoogt te leveren. Het interne doel is de specifieke kennis dat je te weten wilt komen om deze bijdrage te kunnen leveren.
Het doel van een analyse is om betekenissen of patronen in informatie te interpreteren of te vinden . Het analyseren van uitspraken gaat een stap verder dan een samenvatting en beschrijft de persoonlijke bevindingen en interpretaties van de schrijver van het bronmateriaal.
Het doel van een probleemanalyse is om je onderwerp te verkennen en af te bakenen, zodat je vervolgens een specifieke probleemstelling en doelstelling kunt formuleren. Ook helpt de probleemanalyse je op weg om de juiste hoofd- en deelvragen op te stellen.
Analyseren helpt om problemen efficiënt aan te pakken en duurzame oplossingen aan te dragen. Daarnaast is het analyseren van informatie belangrijk om een goed en objectief advies te kunnen geven. Lees hier meer over het belang van analyseren.
De externe analyse is een onderzoek naar de ontwikkelingen in de omgeving van de organisatie met als doel het verwerven van inzicht in de huidige en toekomstige succesfactoren van de markt, alsmede in de eigen positie in de markt.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Waarom zijn analyses belangrijk? Het schrijven van een analyse is belangrijk omdat je er gegevens mee ordent en interpreteert en deze vervolgens omzet naar informatie die weer bruikbaar is voor toepassingen in de praktijk.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
Broad Factors Analysis, vaak PEST Analysis genoemd , is een belangrijk onderdeel van externe analyse. Een Broad Factors Analysis beoordeelt en vat de vier macro-omgevingsfactoren samen: politiek, economisch, sociaal-demografisch en technologisch.
Je onderzoekt de kansen en bedreigingen binnen de gehele bedrijfstak of branche en binnen de gehele markt. Dit onderzoek vindt plaats op meso niveau en op macro niveau en wordt de externe analyse genoemd. Voor de interne analyse onderzoek je juist de organisatie zelf, op micro niveau.
Er zijn verschillende soorten omgevingsanalysetools in strategisch management. De meeste van deze tools voeren algemene omgevingsanalyses uit en zijn gericht op externe factoren. Ze omvatten SWOT-analyse, PESTLE-analyse, brancheanalyse en concurrentieanalyse .
SWOT en PESTLE zijn strategiekaders die worden gebruikt om de financiële gezondheid van een bedrijf en de concurrentievoordelen of -nadelen te analyseren . Deze strategietools zijn gemaakt om interne en externe krachten te analyseren die van invloed zijn op een bedrijf of industrie.
Wat is een afnemersanalyse? Bij de afnemersanalyse wordt een gedeelte van de externe omgeving geanalyseerd, namelijk de afnemers. Het doel is om uiteindelijk achter de wensen en/of behoeften te komen van de verschillende afnemers van de organisatie.
Het hoofddoel van een SWOT is om de geïdentificeerde sterktes te promoten, zwaktes te verminderen, de kansen te benutten en noodplannen te hebben om bedreigingen te minimaliseren . Er zijn veel voordelen en voordelen van het gebruik van SWOT-analyse voor persoonlijke ontwikkeling. Het is goed voor uw succes en verbetering.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)