Het idee leeft dat een verwaarloosbare minderheid links rijdt, maar dat is niet waar. Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo. Nederland ging met Napoleon mee rechts rijden, maar Indonesië en Suriname zijn daarin niet meegegaan en bleef het links.
Het Verenigd Koninkrijk is niet het enige Europese land met het stuur rechts. Ook in Ierland, Malta, Cyprus en Gibraltar is dat het geval. Buiten Europa zijn India, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand bekende voorbeelden.
In Japan rijdt men ook links, evenals een groot aantal voormalige territoria en kolonies van het Verenigd Koninkrijk, voornamelijk gelegen in het Caribisch gebied en de Grote Oceaan. In sommige landen is men overgestapt van links naar rechts rijden, bijvoorbeeld Zweden in 1967.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Rijden ze links of rechts in Kenia? In Kenia rijden ze links.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
In Portugal rijden ze rechts.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Zoals gezegd rijdt men in Malta aan de linkerzijde van de weg. Dit is voor de meeste mensen even wennen. Vooral het bepalen van de positie op de weg is vreemd. Bestuurders van motorvoertuigen zitten aan de rechterkant en moeten er rekening mee houden dat links (en dus niet rechts van hen) nog een halve auto zit.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Toen Nederland vanaf 1596 begon met de kolonisatie van Indonesië en de Indische Archipel, bracht het ook de gewoonte om links te rijden met zich mee. Nederland reed in die tijd immers nog links, want pas na de verovering van de lage landen door Napoleon zijn wij rechts beginnen te rijden.
Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden. Overigens in eerste instantie alleen in die landen die Napoleon veroverde.
De verkeersregels in Canada komen grotendeels overeen met die in Europa. In Canada rijdt men rechts en bestuurders die van rechts komen, hebben voorrang. Brandstof is in Canada doorgaans goedkoper als in Nederland.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Het feit dat de koetsier rechts op de bok zat, verklaart waarom bij de eerste auto's het stuur (in wat voor vorm dan ook) rechts werd gemonteerd. Deze traditie hield lang stand, ook in landen waar men aan de rechter kant van de weg reed. Bij sommige merken was rechts stuur juist een symbool van sportiviteit.
Leer de auto en posities kennen (kies voor een automaat)
Je moet naar links kijken voor de achteruitkijkspiegel in plaats van naar rechts, als je wilt schakelen moet je dit met de linkerhand doen om te voorkomen dat je in het niets zit te graaien, en ook de ruitenwissers en de richtingaanwijzers zitten gespiegeld.