De vereisten aan voertuigen zijn in alle EU-landen hetzelfde. Echter is er nog geen EU-regelgeving voor elektrische steps. Hierdoor is het voor producenten niet mogelijk om voor e-steps een goedkeuring te krijgen voor de openbare weg.
In België, Duitsland en Amerika is de e-step toegestaan en is regelgeving opgesteld. Daar is het niet toegestaan om op de weg tussen het verkeer te rijden. Alleen als er geen enkele andere mogelijkheid is om op een voor langzaam verkeer bestemde weg (fietspad), mag het in die landen.
In Oostenrijk wordt een elektrische step een E-Kleintretroller, eTretroller, Elektro-Scooter of E-Scooter genoemd. Je mag met een elektrische step op de openbare weg mits aan de eisen wordt voldaan.
Waarom zijn elektrische steps verboden in Nederland? Elektrische steps zijn verboden omdat ze worden gezien als voertuig en dus aan voertuigeisen moeten voldoen. De eisen per voertuig (bijvoorbeeld auto, bromfiets of e-bike) zijn in alle EU-landen hetzelfde, maar zo'n regelgeving is er nog niet voor elektrische steps.
Ze duiken steeds vaker op: elektrische stepjes. Overgewaaid uit hippe steden in Europa. De verkeerspolitie van Oost-Nederland waarschuwt dat ze hier echter niet op de openbare weg mogen. Als je ermee wordt betrapt, kan het stepje worden afgepakt en vernietigd.
En dus zie je veel elektrische steps rondrijden, zelfs al mogen ze officieel niet gebruikt worden. Je riskeert daarmee een boete van €380,- en dat je step in beslag wordt genomen. Mocht je wel worden aangehouden, dan kan het dus een duur geintje worden.
In Italië wordt een elektrische step een monopattino elettrico genoemd. Met een elektrische step (zonder zadel) mag je op de openbare weg mits aan de eisen wordt voldaan.
Maximumsnelheid Kroatië
80 km/h buiten de bebouwde kom. 100 km/h op autowegen. 120 km/h op autosnelwegen.
De regels voor het gebruik van een e-step in Spanje
In Spanje geldt geen minimumleeftijd voor het rijden met een e-step, behalve in Valencia (16 jaar) en Madrid (15 jaar); Het gebruik van een helm wordt aangeraden; Er geldt geen rijbewijsplicht; Bestuurders moeten (indien beschikbaar) op het fietspad rijden.
Dus welke elektrische step mag op de weg? Momenteel geldt dit alleen als het is goedgekeurd door de RDW. De legalisering is op basis van elektrische step met kenteken. Volgens het minister wil dat iedfere fabrikant haar elektrische step modellen laat goedkeuren voor de RDW.
Iedere elektrische step met een oplaadbare batterij wordt als snorfiets gezien. Je mag alleen met een elektrische scooterstep de openbare weg op wanneer deze is goedgekeurd door de RDW.
Regelgeving binnen- en buitenland
Elektrische steps die aangewezen zijn als bijzondere bromfiets zijn niet (automatisch) toegestaan op de openbare weg. Voor particulier terrein, zoals een camping geldt dat niet.
Een elektrische step met zadel en maximale snelheid van 25 km/h moet op het fietspad rijden. Met een elektrische step met zadel met een maximale snelheid van 45 km/uur mag je op het fietspad rijden waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u.
Waar mag je met een elektrische step legaal rijden? Aangezien de meeste elektrische steps worden bestempeld als bijzondere bromfiets gelden ook de regels voor bromfietsers. Het is in dit geval toegestaan om met een elektrische step op een (brom)fietspad te rijden als deze aanwezig is.
Dit is afhankelijk van het type elektrische step. Voor e-steps die volgens de wet als bijzondere bromfiets worden gezien, heb je geen rijbewijs nodig. Denk hierbij aan een Ninebot by Segway E+ of Swing Trike. Voor andere typen, zoals een motorstep of Go-Ped, heb je wel een bromfietsrijbewijs nodig.
Hoe hard gaat een elektrische step? De meeste e-steps halen op papier een maximale snelheid tussen de 20-30 km/h. De daadwerkelijke topsnelheid kan beïnvloed worden door verschillende factoren, waaronder: Het gewicht van de bestuurder.
Alleen Berlijn al telt zo'n 6000 deelsteps van startups als: Circ, Tier, Lime en Bird. Met behulp van deze deelsteps kun je binnen een aantal uur een stad verkennen. Voor een startbedrag van 1 euro en 15 cent per minuut zijn de kosten minimaal, en ben je slechts 10 euro kwijt voor één uur rijden.
Snelheidsbeperkingen: toegestane snelheden, voor zover niet anders aangegeven, zijn binnen de bebouwde kom 50 km/u, daarbuiten 80 km/u en op snelwegen 120 km/u. Snelwegvignet: het gebruik van nationale wegen (snelwegen en autowegen) met motorvoertuigen wordt in Zwitserland betaald via een vignet.
Als eerste de Segway zelf. Voor alle modellen met een hoog stuur heeft het toestemming voor de openbare weg. Het gaat om de Segway i2 en x2 SE en de Ninebot by Segway E+. Voor alle andere producten, zoals de step KickScooter, MiniPro, MiniPlus en ONE S2 heeft het geen toestemming.
Op Sicilië geldt net als in Nederland een maximumsnelheid van 50 km/u in de bebouwde kom. Daarbuiten geldt een maximumsnelheid van 90 km/u. Op autowegen mag 110 km/u gereden worden bij droog weer en in geval van neerslag geldt een maximumsnelheid van 90 km/u.
Elektrische step boete – Nederland
In Nederland riskeer je momenteel een boete van €280,- euro en/of inbeslagname als het voertuig niet onder 'bijzondere bromfiets' valt. Om binnen deze categorie te vallen moet een voertuig aan bepaalde regels voldoen.
De Joyor H1 is de goedkoopste elektrische step van dit moment voor jong volwassenen. Een groot voordeel van dit model is dat hij super makkelijk is mee te nemen dankzij zijn gewicht van slechts 7,35 kg. Daarbij kun je de e-step binnen enkele seconden opvouwen en neem je hem eenvoudig mee onder je arm.
De Ninebot by Segway E+ is net als de Segway i2 & x2 toegestaan op de openbare weg. Hiervoor gelden ook dezelfde verkeersregels als voor de Segway i2 & x2. Deze producten zijn momenteel niet toegestaan op de openbare weg. Je kunt er wel op eigen terrein en binnen mee rijden.