Sinds december 2003 voert de Douane op Schiphol zogenoemde 100%-controles uit bij vluchten vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Suriname en Venezuela. Bij aankomst worden alle reizigers en bagagestukken van deze vluchten gecontroleerd met onder meer scanners en drugshonden.
Wat zijn 100%-controles? Met 100%-controles wil Nederland drugssmokkel tegengaan. Reizigers die drugs naar Nederland vervoeren, doen dat vooral vanaf een aantal buitenlandse luchthavens. Vliegtuigen die vanaf zo'n luchthaven op onze luchthavens aankomen, noemen we daarom risicovluchten.
Vrijwel altijd wordt voor het bepalen van de douane-waarde vertrouwd op de douane-expediteur, maar vaak heeft die beperkt zicht op al hetgeen zich tussen koper en verkoper afspeelt. Dat is reden om zelf, in ieder geval steekproefsgewijs, te controleren of de juiste waarde is gehanteerd.
Risicovluchten zijn intercontinentale vluchten die onder het 100%-controleregime op drugshandel vallen. Onder dit controleregime vallen nu vluchten uit Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Suriname, Venezuela en Bonaire.
Onder de borden 'niets aan te geven' of 'aangifte goederen' staan douaniers die mogelijk willen zien wat er in je bagage zit. De douane controleert onder meer of je vals geld, drugs, beschermde diersoorten of namaakartikelen bij je hebt. De douane checkt dus goederen en dus geen mensen of paspoorten.
Zeker! Een groot aantal Europese landen (26 om precies te zijn) heeft afspraken met elkaar gemaakt om reizen over de grenzen makkelijker te maken: de 'Schengenlanden'. Binnen deze landen mag je vrij reizen, zonder dat je door de Koninklijke Marechaussee gecontroleerd wordt aan de grens.
Spullen die je nooit in je bagage moet stoppen
Drugs zoals hasj, cocaïne, heroïne, crystal meth of andere verdovende middelen. Beschermde dier- en plantsoorten - ook geen producten die daarvan gemaakt zijn, zoals schoenen van krokodillenleer of ivoren sieraden.
Volgens studies is ongeveer 16% van de vliegtuigongelukken terug te voeren op fouten tijdens het opstijgen, terwijl maar liefst 45% wordt veroorzaakt door problemen tijdens het landen. Uit deze gegevens zou men kunnen concluderen dat landen inderdaad gevaarlijker is dan opstijgen.
De Douane houdt bijvoorbeeld toezicht op de invoer, de uitvoer en het vervoer van goederen. Daarbij controleert de Douane of de bij invoer verschuldigde belastingen worden betaald en of goederen bij uitvoer voldoen aan de voorschriften. Daarnaast ziet de Douane toe op de naleving van wetgeving op het gebied van VGEM.
Bij de security check kijken we of je geen gevaarlijke en/of verboden spullen bij je draagt. Daarvoor controleren we je handbagage en je kleding. Hoe meer je mee wilt nemen in het vliegtuig, hoe langer de controle duurt. Het is dus handig om spullen die je niet direct nodig hebt in je ruimbagage te stoppen.
Daarnaast biedt artikel 55b WvSv de mogelijkheid een verdachte die is staande gehouden of aangehouden, aan zijn kleding te onderzoeken ter vaststelling van zijn identiteit. Deze bevoegdheid is overigens voorbehouden aan algemeen opsporingsambtenaren en – voor wat betreft de douane- uitsluitend aan geweldsbevoegden.
De Koninklijke Marechaussee controleert of je wellicht opgenomen bent in het Opsporingsregister. Hierin kan men zien of je nog een geldboete moet betalen, DNA-materiaal moet afstaan of nog een vrijheidsstraf moet uitzitten. Kan een of meerdere van deze vragen met ja beantwoord worden, dan gaat je vakantie niet door.
Aan de buitengrenzen van het Schengengebied is er nog wel controle. In Nederland door het bewaken van de Europese buitengrens op vliegvelden, in zeehavens en langs de kust.
Hoe controleren wij u en uw handbagage? Wij kunnen uw hand- en ruimbagage controleren met scanners of door uw koffer te openen. We controleren ook uzelf. Dat doen wij door u soms te fouilleren.
De douane controleert niet alleen of er verboden vrachten, zoals wapens of verdovende middelen, het land worden binnengesmokkeld, de douane moet ook nagaan of er op legale goederen de verschuldigde belastingen zijn betaald.
Neemt u minder dan € 10.000 mee? Dan hoeft u geen aangifte te doen in Nederland. U mag het bedrag op verschillende manieren meenemen: contant geld (euro's of andere valuta)
Reist u vanuit Nederland naar het buitenland? U mag zoveel geld meenemen als u wilt. Mogelijk moet u aangifte doen bij de Douane.
1. Tenzing-Hillary Airport in Lukla, Nepal. Dit vliegveld in Nepal wordt genoemd als een van de gevaarlijkste ter wereld.
1. Manoeuvreren op Madeira. Nee, de gevaarlijkste vliegvelden komen niet enkel voor in onherbergzame gebieden en op afgelegen plekken. In Europa vormt de luchthaven van Funchal op Madeira een uitdaging waar alleen piloten met speciale training mogen landen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Welke schelpen mag je niet meenemen naar huis? Schelpen van bedreigde diersoorten mag je niet mee naar huis nemen zoals koraal en Doopvontschelp.Daarnaast hebben sommige soorten schelpen een beschermde status. Daarnaast mag je natuurlijk ook geen weekdieren mee naar huis nemen of andere dieren.
U mag stenen, edelstenen en mineralen meenemen.