Hij kan uitrekken of scheurtjes gaan vertonen. Als hij te slap staat, kunnen dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden. Ook geleiders of spanrollen zijn aan slijtage onderhevig. Als de multiriem of V-snaar gaat slippen, hoor je dat aan een jankend geluid.
Wanneer V-snaar vervangen
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Als hij slijtage vertoont, zal hij hem vervangen. Vaak is het dan ook aan te bevelen de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen. Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren.
De V-snaar meter
De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Het energetisch rendement van tandriemen bedraagt inmiddels tot 98%.
Doordat een poelie een V-vormige doorsnede heeft, kan een V-snaar er bij slijtage "in zakken". Door de poelie op te spannen, blijft de overbrenging gewaarborgd. Het nadeel van aandrijving met een poelie is dat er altijd enige slip optreedt.
het centrale deel, dat uit vezels kan bestaan die de trekkracht opvangen. Hiervoor worden katoen, staaldraadjes of aramidevezel gebruikt. het bovenste deel, gemaakt van een rubbersoort die een goede trekkracht heeft om de trekkrachten van de buiging op te nemen.
De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven. Hedendaags beschikken alle auto's over stuurbekrachtiging en hebben ze een aircosysteem.
Waarom distributieketting vervangen? Een distributieketting gaat met de trekbelasting veel langer mee. De distributieketting zelf wordt echter vaak niet vervangen, maar de aangetaste geleiding en spanrails en de aandrijfwielen wel.
Een setje gitaarsnaren kost gemiddeld zo'n tien euro. Er zijn wat goedkopere en duurdere merken en uiteindelijk zal je smaak doorslag geven waar je voor gaat. Er zijn ook gitaarsnaren met een coating die de levensduur van de snaren aanzienlijk kunnen verlengen maar die zijn ook een stukje prijziger.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt, dan wijst dit vaak op een lekke uitlaat.
Het geluid kan ontstaan doordat een remblok iets beweegt en door wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Wanneer een remschijf op een verkeerde manier slijt, kan deze kromtrekken. Als dit gebeurt, schuurt de remschijf tegen de remvoering. Dit zorgt ervoor dat de remmen gaan piepen.